fbpx

Usability-optimalisatie

Wat is usability-optimalisatie?

De gebruiksvriendelijkheid of usability van jouw website is essentieel om online succes te boeken. We denken dan aan volgende zaken:

  • Zullen gebruikers makkelijk hun weg vinden op jouw website?
  • Is jouw website duidelijk en eenvoudig, zonder cruciale informatie te vergeten?
  • Belandt de bezoeker waar hij wil belanden wanneer hij vanuit Google bij jouw bedrijf terechtkomt?
  • Is jouw website gebruiksvriendelijk op elk toestel, zowel mobiel als op een desktop?

Het spreekt voor zich dat deze zaken cruciaal zijn. Dankzij onze ervaring hebben we een goed zicht op wat wél en wat niet werkt online.

Maar we rekenen hiervoor niet enkel op onze expertise. Via allerhande tools, zoals bv. Google Analytics, kunnen we ook meten wat werkt en bijgevolg jouw campagne bijsturen.

Waarom gebruiksvriendelijkheid van belang is

Wanneer jouw website gebruiksvriendelijk is, zullen jouw bezoekers langer op jouw website blijven, maar vooral sneller hun doel vinden. Het gevolg is een tevreden bezoeker, die zo veel sneller zal besluiten jou te contacteren of een andere interactie te doen.

Bovendien houdt Google rekening met de gebruikersstatistieken van jouw website. Wenst je hoog te scoren op een bepaald zoekwoord? Dan is het essentieel dat jouw usability goed zit. Dat doen we aan de hand van usability-optimalisatie. Google zal anders merken dat deze pagina niet relevant is voor de zoekwoorden waarop ze zich richt, met lagere posities als gevolg.

Hoe we de usability van jouw website kunnen meten

Via Google Analytics en andere softwarepakketten krijgen we de meest gedetailleerde statistieken over jouw website. Enkele voorbeelden:

  • Bounce percentage: het aantal mensen dat jouw pagina sluit zonder verder te klikken of een interactie te doen. Een hoog bouncepercentage duidt op een slechte usability of een niet relevante landingspagina.
  • Heat map: met een heat map zien we het exacte gedrag van jouw bezoeker: tot waar men scrollt, waar men beweegt met de muis en waar de meeste clicks gebeuren. Dit levert erg leerrijke informatie op.
  • In page analytics: deze functie binnen Google Analytics geeft weer op welke links men procentueel klikt op een bepaalde pagina. Leerrijk om het bezoekerstraject te analyseren.
  • Gedragsstroom: geeft het volledige traject van een bezoeker weer. Hieruit leren we ook waar de meeste bezoekers afhaken.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Heb je vragen over de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en wil je graag weten welke usability-optimalisatie wij voor jouw website aanbevelen? Contacteer ons! Graag zitten we vrijblijvend samen, waarna we jouw website kunnen analyseren en de mogelijkheden kunnen bespreken.

Maak mijn website gebruiksvriendelijk

De gebruiksvriendelijkheid van jouw website is noodzakelijk om online succes te boeken.

533