fbpx

Youtube advertenties

Online filmpjes zijn bijzonder populair en de populairste videowebsite is YouTube, dat zal je niet verbazen. Dat maakt er ook een erg interessant medium voor advertenties van. Had jij al gedacht aan het opnemen van YouTube advertenties in jouw online marketingplan?

Waarom YouTube advertenties?

De cijfers liegen er niet om: wereldwijd zitten 1,5 miljard mensen maandelijks op YouTube. In Vlaanderen gaat het om 6 op 10 mensen. Daarmee is het bij ons het op één na populairste social media marketingkanaal. Elke dag verschijnen 576.000 uren aan nieuwe video’s. Met andere woorden: hier vind je een gigantisch potentieel aan potentiële klanten.

Waarom adverteren op Youtube?

Steeds meer kleine en middelgrote bedrijven vinden de weg naar video advertising. De laatste twee jaar verdubbelde het aantal adverteerders op YouTube. Toch kan je jouw bedrijf of merk nog steeds perfect onderscheiden want de grote meerderheid van de bedrijven heeft immers nog geen YouTube business account.

Met YouTube advertenties bereik je jouw potentiële klanten op het ogenblik dat ze op zoek zijn naar video content. Door jouw video advertenties net dan te tonen, bereik je hen dus op het juiste moment. Zo worden YouTube advertenties een krachtig onderdeel van jouw online marketing strategie.

De troeven zijn duidelijk:

  • Bereik enkel de mensen die er toe doen. Je kan jouw doelgroep specifiëren en gericht benaderen.
  • Betaal enkel als jouw video advertenties effectief worden bekeken of wanneer iemand klikt op jouw TrueView Ad.
  • Krijg inzicht in de respons op jouw advertenties.

Combineer met Google

YouTube is één van de Google videopartners. Door een YouTube campagne op te bouwen via een Google Ads account kan je online adverteren en de voordelen van beide zoeknetwerken met elkaar combineren. Zo bieden de inzichten die je uit YouTube haalt kansen voor remarketing van een doelpubliek in het Google Display Network.

Conversal is jouw betrouwbare partner

Neem gerust contact op voor een vrijblijvende eerste kennismaking.

Target het juiste doelpubliek

Heb jij een bed and breakfast? Dan wil jij mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in dicht-bij-huis bestemmingen. Of misschien wil je net de liefhebbers van verre reizen benaderen en hen met de juiste argumenten verleiden tot een weekendje in eigen land? Met YouTube advertenties kan je de juiste doelgroep targeten.

  1. Targeting op basis van demografische gegevens
    Denk maar aan relevante kenmerken als leeftijd, geslacht of inkomen. Maar je hebt ook de mogelijkheid om je doelgroep te definiëren op basis van meer gedetailleerde demografische gegevens als burgerlijk staat, bezit van een woning, opleiding en kinderen. Ook op basis van de zoekgeschiedenis en de persoonlijke belangstelling kan een specifieke doelgroep worden gedefinieerd.
  2. Video remarketing
    Mensen die ooit al een video op jouw kanaal bekeken, vormen een niet te verwaarlozen doelgroep. Zij toonden immers ooit al enige interesse. Hen opnieuw benaderen, dat is remarketing.
  3. Placement targeting
    Ook de plek waar je jouw video ads publiceert, kan je specifiëren. Het is mogelijk die al dan niet te plaatsen op bepaalde kanalen, apps, websites uit het Display Network of bij bepaalde video’s.
  4. Targeting op basis van onderwerpen
    Laat jouw advertenties verschijnen op kanalen en websites en bij video’s die relevant zijn voor jouw product of dienst.
  5. Keyword targeting
    Hierbij speel je in op de zoekwoorden die mensen ingeven. Door de interactie tussen YouTube en Google, wordt ook het zoekgedrag in de populairste zoekmachine ter wereld in rekening genomen.
  6. Device targeting
    Je kan een onderscheid maken tussen mensen die mobiel of via desktop online zijn.

Voor elke doelstelling bestaat er een advertentie

YouTube biedt je de mogelijkheid om op verschillende manieren te adverteren.

TrueView Ads

Je kent ze wel, de advertenties die verschijnen bij het begin van een video en die je na 5 seconden kan overslaan. Ze zijn erg populair omdat ze kosteneffectief zijn. Adverteerders betalen pas nadat iemand minstens 30 seconden blijft kijken of doorklikt naar de website. Je kan er veel kanten mee uit: demonstraties, testimonials, how to-video’s en meer. TrueView Ads hebben een groot bereik, onder meer omdat ze inspelen op de zoekgeschiedenis in YouTube én Google.

Non-skippable video ads

Ook advertenties die je niet kan overslaan ben je hoogstwaarschijnlijk al eens tegengekomen. Soms kunnen ze wel eens ergernis opwekken omdat je ze wel moet bekijken. Een zeer goede omschrijving van de doelgroep is daarom erg belangrijk. Zo komt jouw video ad enkel op het scherm van potentieel geïnteresseerde kijkers.

Om een genuanceerd verhaal te vertellen heb je soms wat meer tijd nodig en dan zijn deze non-skippable ads een aanrader. Je ziet ze aan het begin van een video of in het midden ervan als het een video is die 10 minuten of langer duurt.

Bumper ads

Ook bumper ads kan je niet overslaan, maar ze zijn korter: maximum 6 seconden (in plaats van 20 seconden voor klassieke non-skippable ads). Je ziet ze op het einde van een video.

Omdat ze zo kort zijn, zijn ze ideaal voor mobiele gebruikers. Ze zijn ook een goed middel voor remarketing. Als je potentiële klanten voor een tweede maal benadert, kan je dat met een bumper ad doen. Doordat die zo kort is, is de kans op ergernis miniem.

533