Je merkte ze ongetwijfeld ook al op, de Google Shopping advertenties. Ze zetten een foto, de naam, de aanbiedende webshop en de prijs van enkele vergelijkbare producten op een rij. Vandaag is dit de uitgelezen manier voor webshops om hun producten online te adverteren.
Shopping advertenties stellen mensen in staat om producten snel op te sporen en te vergelijken. Wie bijvoorbeeld ‘laptop’ intikt als zoekterm, krijgt meteen enkele laptops van verschillende webshops naast elkaar te zien. Die afbeeldingen verschijnen onder meer via Google Shopping, Google Search en Google Display. We komen verder terug op de voordelen, maar het mag duidelijk zijn dat het gebruiksgemak groot is. Producten en hun prijzen online vergelijken ging immers nooit zo vlot. Het aantal vergeleken producten wordt trouwens groter als je binnen Google het Shopping tabblad aanklikt. Je krijgt dan meteen ook meer informatie per artikel.
Eigenlijk bestaat Google Shopping uit een product feed waarin de bezoeker de producten onder elkaar ziet. Als adverteerder betaal je per click op jouw product. De ranking van jouw product in de feed wordt bepaald door jouw eigen product feed, jouw webshop en de prijs per klik die je biedt.
Ga in zee met Conversal voor jouw online marketing.
De informatie die wordt getoond in de product feed komt uit het Google Merchant Center. Daarin worden dus de beelden, prijzen en andere informatie ingegeven. Met Google Ads wordt vervolgens een Shopping campagne opgezet. Ook gegevens over de winkel zelf worden op die manier ingegeven.
Google Shopping hecht veel belang aan een complete, geactualiseerde product feed. Scoort een feed op dat vlak, dan is de kans op een hoge positionering groter. Belangrijk is dus om de laatste versie van een aantal essentiële gegevens steeds in de product feed in te geven:
Er zijn redenen genoeg om er ook gebruik van te maken:
Contacteer ons dan vrijblijvend, wij mogen ons specialist noemen.
Google Shopping heeft enkele toepassingen in petto die jouw bedrijf online een sterke boost kunnen geven.
Eén van de grote troeven van online verkopen is dat landsgrenzen vervagen. Met andere woorden: ook in het buitenland zitten potentiële klanten. Jouw Shopping advertenties kan je in meer dan 30 landen laten zien.
Een recente studie heeft duidelijk gemaakt dat 50% van de online shoppers zich laat inspireren door foto’s bij hun aankopen. En het ideale kanaal daarvoor is voor velen Google Afbeeldingen. Doordat Google Afbeeldingen sinds maart 2019 deel uitmaakt van het Google Search netwerk, kunnen de Google Shopping advertenties ook in Google Afbeeldingen verschijnen. Probeer maar eens een relevante zoekterm in te geven in de zoekmachine. Bij Afbeeldingen zie je bovenaan een reeks gesponsorde afbeeldingen staan, inclusief webshop, prijs en rating. Het heeft met andere woorden zeker zin om met Shopping advertenties ook te mikken op Google Afbeeldingen. Voor verrassend veel mensen begint het aankoopproces met een rondje afbeeldingen bekijken.