Online marketing is vaak een kwestie van segmenteren en gepersonaliseerd communiceren. Dat kan al snel een tijdrovende bezigheid worden. Door te automatiseren doe je daar iets aan. Bovendien schept doordachte automatisering reële kansen om meer leads en meer klanten binnen te halen.
Marketing automation betekent de automatisering van een deel van de online marketing. De software helpt om beter te segmenteren met e-mail, websites en blogs.
Enkele voorbeelden?
Lead generation is erg belangrijk, want je hebt voldoende nieuwe leads nodig om dit op een goede manier te kunnen toepassen. Maar mits de juiste aanpak kan dit voor jouw bedrijf of jouw organisatie een zeer nuttig deel worden van de marketing strategie.
Wel, daar zijn 5 goede redenen voor:
Wil je automation toepassen voor jouw bedrijf, product of dienst, dan zijn er een aantal vragen die een antwoord moeten krijgen:
Marketing automation is een grote stap vooruit voor bedrijven en marketeers. Een greep uit de mogelijkheden:
Wil je aan de slag met marketing automation? Goed idee! Maar houd wel deze aandachtspunten in gedachten. Wij helpen je daar graag bij en zorgen voor alle kennis en tools die je nodig hebt voor succesvolle automation. Uiteraard kunnen we bij Conversal ook zelf voor de uitvoering zorgen. Zo ben je zeker van een doordachte aanpak door een ervaren specialist en kan jij focussen op de core business van jouw bedrijf.
Marketing automation vergt de nodige technische kennis. Hubspot en andere automation software functioneert zeer goed, maar je moet toch wat kunde in huis hebben om er vlot mee aan de slag te gaan. Ontbreekt die in jouw bedrijf, dan kan je best in zee gaan met een specialist zoals Conversal.
Online marketing is niets zonder kwalitatieve content en dat geldt ook als je die automatiseert. De basis bestaat uit interessante content die inspeelt op de interesses en vragen van jouw (potentiële) klanten.
De call to action die puur op verkoop gericht is, bevindt zich niet in het begin van de customer journey. Eerst gaat het erom dat je content ter beschikking stelt waar je potentiële klant iets aan heeft. Zo win je iemands vertrouwen. Verderop in het proces blijft het belangrijk relevante content te bieden, ook als je in de verkoopfase zit.
Automation is een efficiënt middel om jouw marketing beter en vlotter te laten verlopen, maar het is geen doel op zich. Met andere woorden: het is geen antwoord op álle vragen, je hebt nog steeds nood aan een duidelijke strategie. Die laatste richt zich meer en meer op inbound marketing: het vertrekpunt bestaat uit de (potentiële) klant en zijn interesses. Hij of zij wordt niet gebombardeerd met reclameboodschappen, maar kan op eigen ritme relevante content tot zich nemen.
Je doelpubliek bestaat eigenlijk uit tal van subgroepen waarop je een specifieke boodschap richt. Al die verschillende communicatiestromen van inhoud voorzien kan best tijdrovend zijn. Maar daarom is er nu net marketing automation: het is een prima kanaal om doordacht en efficiënt te segmenteren en klanten en prospects gepersonaliseerd te benaderen.
Omdat automatisering het versturen van mailings vergemakkelijkt, zou de reflex kunnen ontstaan dat je heel veel mails gaat uitsturen. Maar 30 mails per maand, daar zit niemand op te wachten. Focus op de kwaliteit, niet de kwantiteit.
Geautomatiseerde marketingtechnieken worden wel eens verward met CRM (custromer relationship management). Er zijn dan ook wel wat gelijkenissen. Ze onderscheiden zich op vlak van het proces waarop ze betrekking hebben. De eerste is gericht op het marketingproces, terwijl CRM het verkoopproces ondersteunt.
In een CRM-systeem worden alle klantgegevens opgenomen, net als alle relevante data met betrekking tot het verkoopproces. Typisch zullen sales medewerkers in het systeem hun contacten, offertes of andere documenten bijhouden.
Heel belangrijk is dat beide systemen perfect op elkaar aansluiten. Vaak evolueert een contact van de marketingfase (als lead) naar de salesfase (als prospect of klant).