E-mail marketing, dat is veel meer dan in bulk massamailings versturen. Het gaat er net om dat je klanten benadert met gerichte campagnes via gepersonaliseerde e-mail. Een vaak onderschat kanaal uit jouw online marketingmix.
Met e-mail marketing bedoelen we marketingcampagnes waarbij e-mails worden gebruikt om acties, promoties, productinformatie, nieuws en dergelijke naar potentiële en bestaande klanten te sturen. Daarbij zijn er meerdere mogelijkheden:
Een reëel risico bij e-mailcampagne is dat de e-mails blijven hangen in de spamfilter van je doelgroep. Die filters kunnen immers niet steeds bonafide e-mail marketing en echte spam van elkaar onderscheiden. Enkele manieren om die verwarring te vermijden:
Bij Conversal hebben we een pak ervaring met e-mail marketing in huis. Wij begeleiden je dan ook met plezier bij een succesvolle campagne.
Met marketing automation ga je nog een stap verder dan e-mail marketing. In plaats van aparte mailings op te stellen, kan je met behulp van de juiste software het marketingproces optimaliseren. Dat doe je met:
Hierbij wordt het verkeer op jouw website mee in rekening gebracht. Wat bezoekers op jouw website ook doen, de software voor marketing automation zal daarop inspelen. En er met gerichte e-mails op inspelen. Wij kiezen voor ActiveCampaign als software voor onze marketing automation.
Met e-mail marketing combineer je een paar voordelen:
Wil je (potentiële) klanten via e-mail contacteren, dan moet je uiteraard hun adressen hebben. Ofwel koop je een mailinglijst, ofwel stel je die zelf samen. E-mailadressen aankopen is meestal niet aangewezen omdat er vaak geen band is tussen de geadresseerden en jouw merk of bedrijf. Bovendien kan het gebruik van gekochte lijsten problemen met spamfilters opleveren.
Zelf mailinglijsten samenstellen kost wat meer tijd en moeite, maar is zoveel effectiever. Dit zijn enkele manieren waarop dat kan: