fbpx

E-mail marketing

E-mail marketing, dat is veel meer dan in bulk massamailings versturen. Het gaat er net om dat je klanten benadert met gerichte campagnes via gepersonaliseerde e-mail. Een vaak onderschat kanaal uit jouw online marketingmix.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketingMet e-mail marketing bedoelen we marketingcampagnes waarbij e-mails worden gebruikt om actiespromotiesproductinformatienieuws en dergelijke naar potentiële en bestaande klanten te sturen. Daarbij zijn er meerdere mogelijkheden:

  • Je wilt je klantenrelaties verbeteren
  • Je wilt nieuwe klanten werven
  • Je wilt bestaande klanten overhalen om een aankoop te doen

Blijf uit het vaarwater van spam

Een reëel risico bij e-mailcampagne is dat de e-mails blijven hangen in de spamfilter van je doelgroep. Die filters kunnen immers niet steeds bonafide e-mail marketing en echte spam van elkaar onderscheiden. Enkele manieren om die verwarring te vermijden:

  • Registreren op een whitelist voor bonafide e-mail marketing.
  • Enkel ontvangers aanschrijven die daarvoor de toestemming gaven.
  • Variëren in inhoud. Dat zullen trouwens ook je lezers appreciëren.
  • Via veilige servers versturen.
  • Vooraf een spamtest doen.

Bij Conversal hebben we een pak ervaring met e-mail marketing in huis. Wij begeleiden je dan ook met plezier bij een succesvolle campagne.

Haal het maximum uit e-mail marketing!

Marketing automation

Met marketing automation ga je nog een stap verder dan e-mail marketing. In plaats van aparte mailings op te stellen, kan je met behulp van de juiste software het marketingproces optimaliseren. Dat doe je met:

  • Automatische campagnes
  • Persoonlijk targeten voor een customized benadering
  • Monitoren van het proces dat leads doorlopen (lead scoring)

Hierbij wordt het verkeer op jouw website mee in rekening gebracht. Wat bezoekers op jouw website ook doen, de software voor marketing automation zal daarop inspelen. En er met gerichte e-mails op inspelen. Wij kiezen voor ActiveCampaign als software voor onze marketing automation.

Wat zijn de troeven?

Met e-mail marketing combineer je een paar voordelen:

  • Budget
    De budgettaire haalbaarheid, want het is een vrij goedkope vorm van marketing.
  • Snel reageren
    De kans om kort op de bal te spelen, want de boodschap komt vrij snel bij potentiële klanten.
  • Targeting
    De targeting van specifieke doelgroepen, want je kan actief een bepaald doelpubliek benaderen en je boodschap aanpassen per segment van jouw doelgroep.
  • Opvolging
    De makkelijke opvolging, want allerlei gegevens zijn goed te monitoren: respons, click-through rate, geweigerde e-mails, omzet van acties via e-mail marketing, de conversiegraad van elke e-mail, …
  • Remarketing
    Het gebruik voor remarketing, want je kan via e-mail marketing potentiële klanten contacteren die bijvoorbeeld hun volle winkelmandje niet afrekenden.
  • Succes
    De grote effectiviteit, want dit is nog steeds één van de meest succesvolle technieken in de online marketing.

De basis: een goede mailinglijst

Wil je (potentiële) klanten via e-mail contacteren, dan moet je uiteraard hun adressen hebben. Ofwel koop je een mailinglijst, ofwel stel je die zelf samen. E-mailadressen aankopen is meestal niet aangewezen omdat er vaak geen band is tussen de geadresseerden en jouw merk of bedrijf. Bovendien kan het gebruik van gekochte lijsten problemen met spamfilters opleveren.

Zelf mailinglijsten samenstellen kost wat meer tijd en moeite, maar is zoveel effectiever. Dit zijn enkele manieren waarop dat kan:

  1. Bestaande contacten via mail uitnodigen om zich in te schrijven.
  2. Klanten, bezoekers en andere contacten persoonlijk uitnodigen.
  3. Een oproep om in te schrijven op jouw website of onderaan jouw blogposts plaatsen.
  4. Duidelijke call to actions verspreiden via jouw social media.
  5. De mailinglijst van jouw nieuwsbrieven gebruiken voor e-mail marketing.
  6. Remarketing doen op bezoekers aan jouw website of social media.
  7. Een e-mail adres vragen in ruil voor een e-book video, webinar, andere ‘beloning’ of lead magnet.

Interessante vragen over e-mail marketing

533