Voordat we jouw nieuwe website gaan bouwen en marketing campagnes gaan opstarten formuleren we eerst de online marketing doelstellingen.
Samen met jou bekijken we wat je juist wil bereiken met die nieuwe website. De doelstellingen bij het bouwen of optimaliseren van een website zijn voor de meeste ondernemers vergelijkbaar. Afhankelijk van het doel van je onderneming, kunnen deze online doelstellingen verschillen. Daarom bekijken we deze van klant tot klant en stemmen we onze inspanningen af op wat jij als ondernemer precies wil bereiken.
Lees hier welke doelstellingen er vaak worden nagestreefd bij het optimaliseren van een bestaande of het bouwen van een nieuwe website.
Je verkoopcijfers de hoogte in zien gaan, is bij uitstek het belangrijkste marketing doel van jouw nieuwe website. Deze doelstelling is dan ook degene waar alles om draait voor de meeste ondernemingen. Alle onderstaande streefpunten zijn extra maatregelen die zich mee inspannen om dit doel te bereiken. Online aanwezigheid zorgt ervoor dat je onderneming kan floreren.
Door je online zichtbaarheid te verhogen, vergaar je naambekendheid. Dit doe je door aanwezig te zijn op allerlei kanalen. Wanneer meer mensen jouw merknaam gaan associëren met jouw product, groeit je naambekendheid. Je koppelt jouw merknaam of bedrijfsnaam aan bepaalde kenmerken, zoals een fantastisch product, een degelijke service, expertise,…
Je wil niet alleen dat mensen je bedrijf en product leren kennen. Je wil ook dat ze weten dat jouw bedrijf de enige en de beste plaats is waar ze moeten zijn voor een specifiek product of dienst. Een autoriteit worden in je specifieke niche vergt tijd en inspanning. Met een robuuste online aanwezigheid kan je die autoriteit verstevigen.
Meer bezoekers op je website betekent meer potentiële klanten. Dit item is dus één van de belangrijke online marketing doelstellingen. Mensen die je website bereiken, zijn op zoek naar jouw product of informatie over dat product. Het feit dat jij hen die informatie bezorgt, verhoogt de kans dat ze ook bij jou zullen komen om het product effectief te kopen.
Op de eerste pagina in Google staan is fijn! Maar op de allereerste plaats van die pagina staan is natuurlijk nog beter. Behalve zoekmachines zijn er nog andere kanalen langs waar bezoekers je kunnen vinden. Bij Conversal mikken we op al die kanalen. We begeven ons naar de plaatsen waar jouw klanten zich bevinden en zorgen dan dat ze jouw website link of advertentie te zien krijgen!
Een e-mail lijst is vermoedelijk de meest verwaarloosde inspanning bij ondernemingen die hun online imperium willen uitbouwen. We vinden het vaak niet terug op het verlanglijstje met doelstellingen. Toch is e-mail marketing vandaag nog zeer belangrijk en moet je die zeker toevoegen aan jouw lijst met doelen. Een e-mail lijst bevat de e-mail adressen van jouw klanten, maar ook van personen die zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Deze lijst waarborgt een mogelijkheid tot direct contact met mensen die reeds interesse hebben in je bedrijf en je producten.
Een aanwezigheid op sociale media, en vooral interacties, zorgen er voor dat je bedrijf in de kijker staat. Meer mensen zien je bedrijfspagina, je berichten en je producten. Alleen maar dingen posten is niet voldoende. Je wil dat mensen je artikels liken, delen en reageren. Deze interacties zorgen er voor dat jouw pagina voor meer mensen verschijnt in hun nieuwsoverzicht. De beste methode om dit te doen is door social media marketing campagnes op te zetten.
Een goed draaiende website is essentieel voor je online aanwezigheid. Het toont aan dat je actief bezig bent met het verzorgen van een goede service. Als jouw onderneming even vlekkeloos draait als jouw website, dan zal het wel goed zitten! Een verouderde of trage website wordt vaak al verlaten voor ze goed en wel geladen is. Je wil zeker niet dat de klanten die op jouw advertentie klikken, meteen rechtsomkeer maken omdat je website te traag is!
Wanneer je bezoekers jouw website bereiken, moeten ze met 3 klikken iedere belangrijke pagina kunnen bereiken. Je wil een duidelijke structuur met een overzichtelijk menu. Moet je bezoeker te lang zoeken om uit te vissen hoe je website structuur in elkaar zit, dan zullen ze jouw website verlaten voordat ze hebben geconverteerd.
Om je online autoriteit te versterken, publiceer je best regelmatig blogberichten over de wereld rondom jouw onderneming. Op die manier laat je zien dat jij perfect weet
wat er leeft in je branche en dat ze echt niet verder hoeven te zoeken voor kwalitatieve en correcte informatie.
Deze laatste online marketing doelstelling brengt ons terug naar de eerste! Alle bezoekers die op jouw website komen, moeten klanten worden. Of toch liefst zo veel mogelijk! Dit aspect is ook erg belangrijk en het is niet altijd even makkelijk om je bezoekers te verleiden tot een aankoop. Goede landingspagina’s en het juiste woordgebruik helpen je om mensen te overtuigen.