We krijgen vaak de vraag hoe het komt dat collega’s, concullega’s of concurrenten hoger ranken dan de website van een klant. Soms is er de perceptie dat met een nieuwe website je meteen topposities in Google zal halen. De waarheid is echter dat Google een complex algoritme heeft en het consistent goed scoren van een website in de zoekmachines een werk van lange adem is. Men noemt het ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie.
De meest gestelde vraag door onze klanten is deze: Wat moet je doen om #1 in Google te staan?
Ons antwoord hierop luid als volgt: zorg dat Google jouw webpagina beschouwt als het meest relevante resultaat voor een welbepaalde zoekopdracht door een welbepaald persoon op een welbepaalde locatie.
Dat betekent dus niet dat je allerhande kunstmatige ingrepen moet doen op je website. Die zaken hebben ooit gewerkt, maar vandaag de dag is de realiteit anders. In onze ervaring zijn de volgende zaken essentieel om goed te scoren in Google:
De volgorde is willekeurig – niemand kent het algoritme en er zijn honderden factoren die online zijn uitgeschreven. Hoeveel elk aspect effectief doorweegt binnen de beoordeling van jouw website in Google zal per website verschillen. Google stuurt dit algoritme ook uiteraard continu bij. Wil je hoog scoren in Google, dan is het zeker aan te raden met deze factoren rekening te houden.