Welke domeinextensie kiezen voor mijn nieuwe website? Vaak bevat de URL de naam van jouw onderneming, maar wat kies je als achtervoegsel? Werkt .be het best, oogt .com internationaler of zijn er andere factoren die de keuze van de extensie beïnvloeden?
Een goede positie in de zoekresultaten van Google wil iedereen. Een technisch gezonde website, SEO-geoptimaliseerde content en kwalitatieve links zijn daarvoor prioritair, moet ik dan ook rekening houden met welke extensie ik kies? Jazeker!
Wanneer het aankomt op domeinnamen, maakt Google het onderscheid tussen de locatie en de soort van de extensie. Dat wil zeggen dat achtervoegsels zoals .be, .nl of .fr als locatie worden aanzien en extensies als .shop, .online of .net eerder als soort worden beschouwd.
Daar duikt meteen een belangrijk keuzeverschil op. Mik je resoluut op een Belgisch publiek, dan kies je best voor .be als domeinextensie. Zo krijgt Google ook het signaal dat de inhoud van jouw website specifiek gericht is op de Belgische markt. Dat zal jouw website een betere plaats in de zoekresultaten schenken. Bij een .com extensie zal de zoekmachine kijken naar de taal van de content om uit te maken in welke regio jouw website relevant is en dus zal worden getoond.
Google gebruikt vlot meer dan 200 parameters om de positie van jouw website in de zoekresultaten te bepalen. Hoe de gebruiker jouw website ervaart, weegt echter zwaar door. Laden de pagina’s voldoende snel, oogt het netjes op mobiele toestellen en bevat de content een relevante insteek? Prima, dan is er nog een factor: de betrouwbaarheid!
Belgen klikken sneller op websites met een extensie die ze herkennen en vertrouwen. Ook al kom je met .be of .shop als achtervoegsel op dezelfde webstek uit, er zal online eerder gekozen worden voor bekende extensies die geassocieerd worden als betrouwbaar.
Het lijkt een klein detail, maar de juiste domeinextensie kiezen is wel degelijk van belang. Google’s zoekmachine gebruikt het achtervoegsel om te bepalen op welke doelgroep je mikt.
Start je met een eenvoudige website die als online aanwezigheid voor de ruime regio rondom jouw onderneming dient, dan raden we .be als achtervoegsel aan. Zo is het klaar en duidelijk voor Google, en doe je dat kleine beetje voordeel qua ranking.
Mik je op internationale gebruikers op jouw website, dan kan je voor .com of .eu gaan. Zo bereik je gebruikers over de landsgrenzen heen. Je kan ook varianten aanmaken die doorverwijzen naar jouw website, zoals .nl of .fr, maar die verdelen de aandacht over verschillende extensies, wat dan weer nadelig kan zijn voor je ranking. Je kiest hier dus best voor een Franse, Engelse of Duitse sectie op jouw .com website.