fbpx

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO en SEA: wie vandaag online gevonden wil worden heeft deze begrippen vast al eens gehoord. Maar waar gaat het eigenlijk over? En waar zitten de verschillen? Het onderscheid tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) is in feite simpel: bij SEO ga je jouw online vindbaarheid optimaliseren voor een zoekmachine zonder daar een advertentiebudget aan te koppelen. Dankzij goeie SEO gaan jouw pagina’s beter scoren in de zoekmachines. maar ze blijven onder de advertenties staan. Bij SEA ga je adverteren bij een zoekmachine, in dit geval Google. Je betaalt dus een advertentiebedrag om jouw pagina’s goed te doen scoren. De advertenties worden boven- en onderaan de organische zoekresultaten weergegeven.

Je weet nu wat het belangrijkste verschil tussen de twee is maar we geven jou ook nog wat extra informatie mee over de manier waarop beiden in de online marketingmix passen.

Wat is het verschil tussen SEO & SEA

SEA: snel en gericht adverteren bij je doelgroep

Laten we beginnen bij adverteren in Google, ook wel SEA genoemd. Andere benamingen zijn Google Adwords of simpelweg: Google Ads. SEA laat je toe om online te adverteren wanneer gebruikers bepaalde zoekwoorden ingeven in Google. Typt iemand de zoekterm in waarop jij met jouw pagina’s wil scoren, dan komt jouw advertentie in verschillende formaten terecht in de zoekmachine of partnerwebsites van Google. Klinkt ingewikkeld? We leggen het graag aan je uit.

Hoe werkt SEA?

Stel: je hebt een website waarop je diensten en producten in de kijker wil zetten, maar te weinig bezoekers vinden de weg naar jouw site. Dan is adverteren in Google een snelle oplossing die je zeker in overweging moet nemen. Het systeem werkt met een pay-per-click methode: wanneer een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een bedrag. De hoogte van dat bedrag heb je zelf in de hand en pas je aan wanneer je wil. Toch zijn er een aantal factoren waarmee je rekening moet houden:

  • de populariteit of concurrentie op een zoekwoord waarop je wil adverteren
  • de kwaliteit van je advertentie en gekoppelde landingspagina waarop de bezoeker terechtkomt

Start met een doel

Wanneer je zomaar zonder concreet doel begint te adverteren in Google, is de kans groot dat je teveel gaat inzetten op zoekwoorden waar heel wat concurrentie op zit en waaraan je je onnodig blauw betaalt. Start daarom met een keywordonderzoek. In deze analyse ga je na hoe vaak bepaalde zoekwoorden maandelijks worden gezocht en hoe groot de concurrentie is op die termen. Want woorden of woordcombinaties waar potentiële klanten amper naar zoeken hebben geen meerwaarde. Ook de concurrentie breng je best in kaart. Heb je er bijvoorbeeld baat bij om 8 euro te betalen voor een klik naar je landingspagina?

Wat wil ik bereiken met de advertenties?

Het budget, de aard van de advertenties en het aantal campagnes binnen Google Ads is afhankelijk van de doelstellingen die je wil bereiken. Wil je vooral inzetten op meer naambekendheid of toch meer leads genereren? Doe je een eenmalige campagne die voornamelijk op lange termijn moet opleveren of heb je een short term oplossing nodig? Door jezelf deze vragen te stellen en door een grondig keywordonderzoek te doen krijg je inzicht in hoe de campagne best wordt opgebouwd.

Verschil met SEO: sneller op #1 in Google

Het grootste verschil met SEO is de tijd die je nodig hebt om zichtbaar te worden in Google. Waar het met zoekmachine optimalisatie soms lang kan duren om helemaal bovenaan te ranken, is het bij SEA slechts een dag werk om je op de nummer 1 positie te krijgen. Je doet mee in de veiling voor de zoektermen, biedt meer dan diegene die op dat moment het meest biedt en je staat op nummer 1 in Google. MAAR… aan die positie hangt natuurlijk ook een prijskaartje. Laat je dus niet vangen en ga altijd na wat de return van dergelijke campagne kan zijn.

Wil je meer weten over Google Ads? Ontdek hoe je meer bereikt via advertenties in Google.

SEO: scoren in Google met een lange termijn visie

Waar je bij SEA snel en makkelijk advertenties lanceert om in Google te ranken, heb je bij SEO wat meer geduld nodig. Veel hangt af van je visie en strategie op lange termijn maar eigenlijk kan je ook op kortere termijn mooie resultaten boeken.

Hoe werkt SEO?

De crawler, spider of bot van Google komt regelmatig langs om je website te screenen. Zo leert Google waarover jouw website gaat en hoe hij die moet interpreteren. Wanneer Google precies weet hoe je website is opgebouwd en welke informatie die bevat, zijn je pagina’s ‘geïndexeerd’. Maar dan begint het pas..

Wanneer iemand op zoek gaat naar informatie en in de zoekbalk een specifiek zoekwoord ingeeft, wil Google steeds de meest relevante pagina naar voor schuiven voor die zoekopdracht. Daarbij houdt de crawler rekening met tal van factoren die we kunnen samenvatten als: techniek, content en autoriteit van de website. Wanneer je beter wil scoren als anderen op een zoekterm, moet je dus ‘optimaliseren voor de zoekmachine’: SEO.

SEO technieken die werken

Google update zijn algoritme regelmatig en beloont alsmaar bedrijven die geen misbruik maken van hiaten in het algoritme. Waar het vroeger via de zogenaamde ‘black hat methode’ nog mogelijk was om je webpagina vol keywords te proppen (keyword stuffing), lijkt het systeem beter om te kunnen gaan met (op)rechtheid van een pagina. Ook het aankopen van links naar je pagina om de autoriteit van je website te doen stijgen op een onnatuurlijke manier wordt steeds meer afgestraft. Je doet er dus goed aan om het spel volgens de regels te spelen en gebruik te maken ‘white hat SEO’. Dat brengt je op lange termijn veel meer op dan technieken die vooral short term renderen.

533