Conversal Community is een initiatief van Conversal. In deze blog rubriek laten we iedere week een ondernemer uit onze community aan het woord. We leggen hen op de rooster en stellen hen vragen over actuele problemen. Voor deze editie namen we contact op met het team van Les Trésors de la Cave.
Trésors de la Cave is een handelaar in exclusieve wijnen uit de welbekende oude wijnstreken, zoals de Rhône, Loire, Bourgogne en Bordeaux regio in Frankrijk, gevestigd in Aalst. Verder staan er ook klassewijnen uit Italië en Spanje op de wijnkaart!
Hoe lang bestaan jullie al en hoe is je onderneming ontstaan?
“Trésors de la Cave bestaat nu 7 jaar en het is een uit de hand gelopen hobby: graag wijn drinken en ja…
Het is een hobby die een passie is geworden. Daarna is die passie ons beroep geworden.
We zijn allebei nog vrij jong. Tijdens onze studies is die passie eigenlijk volledig uit de hand gelopen. Achteraf hebben we dan niet zo veel meer met onze studies gedaan. We zijn meteen na school met de wijn begonnen.”
Hebben jullie zowel een fysieke winkel en een webshop?
“Onze fysieke winkel bestaat eigenlijk al een jaar of 7 als groothandel. Daar leveren we uitsluitend aan professionele klanten.
Sinds eind vorig jaar hebben we ook een fysieke winkel met opslagplaats zodat particuliere klanten ook wijn bij ons kunnen kopen.
We hebben geluk dat we deze winkel momenteel ook hebben. De huidige corona crisis heeft een deel van onze zaak in die richting verplaatst.
De webshop was er meteen bij tijdens de opstart van de nieuwe website. Maar het is geen echte webshop in de zin dat je wel kunt bestellen, maar niet kunt afrekenen.
Voor sommige wijnen hebben we exclusiviteit met een beperkte stock. Klanten bestellen dus iets, dan sturen wij een bevestiging of alles voorradig is. Daarna kunnen klanten pas de overschrijving doen.
Momenteel is er dus eigenlijk niet echt een check out, maar we denken er wel over om dat in de toekomst wel te doen.”
Hoe zijn jullie bij Conversal terecht gekomen?
“Via mond-op-mond reclame. We hadden van andere ondernemers gehoord dat ze bij Conversal waren.
Ze waren heel lovend over hun samenwerking met Conversal en zo zijn ook wij bij Conversal terecht gekomen.”
Wat zijn volgens jullie de voordelen van de samenwerking met Conversal?
“We hebben een duidelijke en aangename communicatie met onze project manager Annelies. Er wordt geluisterd naar onze vragen en opmerkingen. Alles verloopt zoals we hadden gehoopt en we zijn dus erg tevreden van de samenwerking!”
Hieronder enkele voorbeelden van recente acties via Facebook en via een pop-up op de website:
Hadden jullie voordien al een andere website?
“Ja. We hadden een website. Maar dat was echt een basiswebsite waar je alleen maar een PDF kon uploaden met lijsten. Op zich was dat op dat moment voldoende.
Maar we hadden dringend nood aan een betere website om mee te zijn met de tijd.
We hebben dan besloten om toch voor iets professioneler te gaan en ze zijn heel blij dat we dat hebben gedaan. Zeker nu, in tijden van Corona, zijn we blij dat we onze website hebben, zodat we de boot niet hebben gemist!
De laatste tijd zijn we veel bezig met het verbeteren en ontwikkelen van het online gedeelte.
Nu de groothandel een beetje stil ligt, kunnen we onze tijd maar beter nuttig besteden!”
Is het momenteel drukker in jullie webshop dan voordien?
“Ja! Het is enorm druk momenteel.
Je merkt dat de mensen thuis een nieuwe manier van shoppen ontdekken.
Mensen die het online gebeuren en online bestellen nog niet ontdekt hadden, die doen dat nu.
We horen van het collega’s in het buitenland, zoals Nederland en Duitsland, dat ze daar toch al een stuk verder staan. We mogen ervan uitgaan dat online bestellen het nieuwe normaal zal worden. “
Krijgen jullie momenteel meer zakelijke bestellingen of particuliere bestellingen?
“Vooral particuliere bestellingen.
Onze B2B bestellingen gaan niet via de online kanalen. Dat gebeurt telefonisch of via mail.
Het zijn nu uitzonderlijke tijden, maar we merken toch wel dat de online verkoop de voorbije maand 5 tot 6 keer zo hoog ligt als gewoonlijk.
Omdat ook de restaurants dicht blijven, bestellen mensen vaker wijn van thuis uit.”
Hoe gaan jullie om met de maatregelen van de overheid tijdens de Covid19 crisis?
“Onze winkel mag open blijven omdat wijn onder voeding valt. Momenteel openen we de winkel enkel op zaterdag. Tijdens de week blijven we gesloten. We leveren ook wijn en we merken dat er door de week niet veel mensen binnenkomen in de winkel.
Op zaterdag zijn we dus wel open. We houden ons goed aan de opgelegde regels.”
Welke aanpassingen hebben jullie moeten doorvoeren om de maatregelen te kunnen respecteren?
“We rekenen een beetje op het gezonde verstand van iedereen.
We hebben stickers voorzien op de grond die aangeven hoe groot de afstand moet zijn. Er staat ook een pompje met ontsmettingsgel. We letten goed op en merken ook dat iedereen er respectvol mee omgaat.
Klanten kunnen in de winkel ook contactloos betalen.”
Hoe kijken jullie vooruit naar de komende weken, maanden, jaren na deze crisis?
“We bekijken dat zo positief mogelijk. Er is momenteel veel onzekerheid voor iedere ondernemer.
Voor ons is het natuurlijk belangrijk dat de horeca snel terug open mag gaan, want dat zijn onze beste klanten. Dat zijn dan niet zo zeer de cafés, maar eerder de betere restaurants. Ik hoop dat dat zich snel gaat herpakken, want als de horeca te lang dicht blijft, is dat minder positief.
De kans bestaat dat wij ons business model moeten herbekijken. Iedereen moet zich wat aanpassen aan de situatie.”
Ook meer focus leggen op jouw digitale aanwezigheid?
Net als in onze buurlanden wordt de focus verlegd van fysiek winkelen naar online shoppen. Wil jij ook klaar zijn voor het digitale tijdperk? Neem contact op om de mogelijkheden te ontdekken!