In Conversal Community kom je te weten hoe ondernemers en specialisten uit verschillende sectoren beïnvloed worden door actuele gebeurtenissen. Uiteraard staat de huidige crisis vaak centraal in de gesprekken die we momenteel voeren met onze experts.
Maar je krijgt ook een kleine inkijk in het reilen en zeilen van verschillende soorten ondernemingen in Vlaanderen. Voor onze ondernemers talk in de Conversal Community rubriek namen we deze week contact op met SITO Architecten uit Ninove.
All female powerhouse in Ninove
SITO Architecten is het architectenbureau van Sien Van Liefferinge. Ze runt een kantoor voor architectuur en interieur in de ruime regio Ninove. SITO Architecten is al zo’n 15 jaar actief in de residentiële sector voor woningbouw en renovatie.
Jullie onderneming is een vrouwelijk powerhouse! Is dat een unicum in een sector die voor een groot deel door mannen gedomineerd wordt?
“De wereld van de bouw is en blijft sowieso in hoofdzaak wel een mannenwereld. Als vrouw word je, zeker in het begin, wel erg sceptisch bekeken. Maar het is wel een feit dat de aannemers ervan overtuigd zijn dat je als vrouw toch ook wel heel wat expertise aan de dag kan leggen. Vaak vloeien er toch kwalitatieve en langdurige samenwerkingen uit voort.
Het grote voordeel vind ik dat doordat je als vrouw een iets zachtere benadering hebt, je makkelijker bepaalde doelstellingen kan bereiken. Dat gebeurt vaak op een meer spontane, niet dwingende manier, in vergelijking met een man.
Ik zie hier alleen voordelen in!”
Heb je in de beginjaren het gevoel gehad dat je eerst cliché’s moest doorprikken?
“Ja! Ze gaan je altijd zo een klein beetje pesten, zeker in het begin. Hoe jonger je bent, hoe moeilijker het kan zijn. Uiteindelijk beweeg je je al wat langer rond in die wereld, je kennis wordt groter en het wordt steeds makkelijker om je mannetje te staan… of je vrouwtje!
Het is eerder je jeugdigheid en onervarenheid die je in de beginjaren parten speelt.”
Architectenkantoor op digitale kaart zetten
Natuurlijk heeft ook een architectenkantoor dat al 15 actief is in de sector, nog steeds baat bij een superieur digitaal marketingplan. Wie zichzelf niet op de digitale kaart weet te zetten, blijft achter. We zijn dan ook heel benieuwd naar wat werkt en wat niet!
Wat heeft jullie overtuigd om voor Conversal te kiezen?
“Voor ons was het grote voordeel bij Conversal dat ze alles in huis hebben. Zij maken niet enkel een goed functionerende website, want dat is initieel het enige waar we mee begonnen zijn. We werden toen ook meteen geïnformeerd over de mogelijkheid om ook de digitale marketing door hen te laten doen.
We hebben dan na een tijdje beslist om de online marketing ook door Conversal te laten doen. Dat vind ik zelf een belangrijk voordeel. Ze kijken verder dan alleen de website. Ze zorgen echt voor een totaalpakket.”
Heb je een verschil gevoeld na opstart van de online marketing?
“Absoluut! We hebben enerzijds een piek in aanvragen waargenomen. Maar we vonden het ook heel fijn dat we onze doelgroep die we willen bereiken konden definiëren. Daar konden we plots veel beter naartoe werken.
Onze doelgroep zijn bijvoorbeeld particulieren van 30 tot 60 jaar die in de regio rond Ninove een nieuwbouw willen zetten. Conversal kon dan in functie van die specifieke doelgroep een gerichte targeting doen. De campagnes werden verder uitgewerkt met onze doelgroep voor ogen.
En dat is natuurlijk ongelooflijk! Want je kunt makkelijk veel reclame maken en heel veel aanvragen krijgen. Maar wanneer het grote deel van die aanvragen in de verkeerde doelgroep zitten, dan is die reclame eigenlijk vrij nutteloos. Nu verloopt dat heel gericht en zijn de aanvragen die we binnen krijgen veel vaker van de juiste personen.”
Hadden jullie voordien al een andere website?
“Ja. We hadden een website laten maken door een meisje die zich bezig hield met webdesign. Dat was een leuke website waar onze projecten op werden weergegeven. Maar daar stopte het dan ook.
We zijn wel verder gegaan vanuit die website. Conversal heeft die helemaal onder handen genomen en geoptimaliseerd. We zijn nu dus ook beter vindbaar in zoekmachines, met de passende zoektermen.”
Hoe pakken jullie de online marketing aan?
“Conversal zorgt eigenlijk voor onze online visibiliteit door Facebook campagnes en een zoekmachine optimalisatie zodat we beter vindbaar worden in de zoekmachines. Zij schrijven ook regelmatig nieuwe teksten voor ons. Onze vindbaarheid wordt dus eigenlijk continu geoptimaliseerd.“
Welke kanalen werken voor jullie het best?
“Dat is een beetje dubbel. Voor ons werkt Facebook wel erg goed. Daarnaast bereiken we onze klanten goed via Google zoekacties waarin onze website wel goed scoort. Ik denk dat mensen het vaakst bij ons terecht komen via zoekmachines. En natuurlijk is er ook nog mond-aan-mond reclame. Dat is er eentje die blijft. Maar daar kunnen we niemand voor betalen!”
De invloed van Covid-19…
Er bestaat geen twijfel over: iedere ondernemer ondervindt een grote invloed van de maatregelen die werden opgelegd, de crisis situatie en het financiële plaatje dat daar onvermijdelijk aan vast hangt.
Kon jullie onderneming verder werken met oog op social distancing?
“Wij hebben tijdens de corona maatregelen onze deuren moeten sluiten. We hebben daardoor ook een heleboel afspraken moeten annuleren. Ook een groot deel van de werven waren gesloten omdat er veel aannemers waren die niet meer konden of mochten verder werken. We hebben daar dus wel een storing ondervonden, maar ondertussen begint alles toch stilletjes aan te normaliseren.“
Hebben jullie meetings kunnen verplaatsen van fysiek naar online?
“Toch wel. Maar enkel voor de bestaande klanten. Via Zoom konden we contact houden met hen. Met nieuwe klanten is dat een ander verhaal. Het gaat eigenlijk niet om nieuwe klanten te werven via een online gesprek. Als je elkaar in het echt ziet, dan gaat het over feeling waarmee je elkaar aanvoelt. Het is heel moeilijk om je kwaliteiten naar voor te laten komen in zo’n online gesprek. Dat was dus wel een moeilijke zaak. Die klik, die is er of die is er niet.
De meeste mensen hadden wel veel begrip wanneer we hen lieten weten dat we de afspraak moesten uitstellen. Iedereen ging daar heel makkelijk in mee. Alles is zo opgeschoven en nu krijgen we alles bij elkaar!
We hebben natuurlijk wel inspanningen gedaan om alsnog zo veel mogelijk te werken, maar dan van thuis uit. We proberen momenteel nog steeds maximaal te telewerken, waar mogelijk.”
Zijn ondernemingen in jullie sector zwaar geraakt?
”Ik denk dat deze crisis de grootste impact heeft op starters die nog niet de kans hebben gehad om reserves op te bouwen. Het voordeel in onze sector is wel dat onze grootste investering vaak onze tijd is. We zijn geen fabriek die moet blijven draaien of dat we enorme doorlopende kosten hebben. Eigenlijk valt dat allemaal nog wel mee. Ik vermoed dus dat het in onze sector waarschijnlijk wel zal meevallen en dat er niet al te veel ondernemingen zijn die effectief zijn moeten stoppen door corona.”
Hoe kijken jullie vooruit naar de komende weken, maanden, jaren na deze crisis?
“Ik denk dat wij de crisis, net als in andere sectoren, super hard zullen voelen. De eerste maanden gaat dat niet het geval zijn, want we weten momenteel niet waar eerst te beginnen. Al die dossiers zijn opgestapeld tijdens de periode waarin we niet normaal hebben kunnen werken. Dat moeten we nu allemaal verwerken.
Maar ik verwacht dat er binnen dit en een jaar een vertraging zal zijn. Heel veel mensen gaan hun job verliezen. Het gaat economisch erg slecht gaan. Mensen gaan altijd moeten blijven wonen, maar bouwplannen of renovatieplannen zullen als eerste worden uitgesteld wanneer het financieel niet goed gaat. En dat zal zeker een impact hebben op onze sector.
Iedereen hoopt stiekem wel een beetje dat deze crisis snel opgelost zal zijn, maar in de realiteit vrees ik ervoor. Volgens mij gaat dit echt iets zijn dat lang gaat aanslepen en wat we heel lang gaan voelen. Er zijn hele grote financiële putten gemaakt door de maatregelen en daarvoor gaan we allemaal de komende jaren moeten boeten. Dat gaat zeker niet op een jaar opgelost zijn.“
Ook gericht je doelgroep bereiken?
Wil je ook het verschil voelen van gerichte online marketing? Met gerichte marketing bereik je de doelgroep die jij wil bereiken met jouw onderneming. Conversal is gespecialiseerd in online marketing en gerichte targeting. Neem contact met ons op om te ontdekken wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.