Google staat niet stil. Dat bewijzen enkele recente updates die de zoekresultaten verbeteren. Local SEO en kwalitatieve content worden nog doorslaggevender om te scoren in Google. Wij geven je enkele belangrijke veranderingen.
Waarom updates?
Google voert geregeld updates uit aan het algoritme. Zo krijgen gebruikers steeds betere zoekresultaten. Als eigenaar van een website kan je hier best op inspelen. Want zo genereer je extra trafiek naar jouw site.
Twee recente updates kregen van specialisten de namen Possum en Fred. Ze vergroten het belang van respectievelijk local SEO (zoekmachineoptimalisatie) en kwalitatieve content. Google zelf maakt deze updates niet bekend, maar het zijn specialisten die de wijzigingen aan het algoritme vaststellen.
Meer belang van locatie gebruiker
De locatie van de gebruiker speelt een belangrijke rol in het bepalen van de zoekresultaten. Tikt iemand bijvoorbeeld ‘restaurant Aalst’ in, dan krijgt hij andere resultaten als hij zich ver weg dan wel dichtbij Aalst bevindt. Hoe dichter iemand zicht bij een locatie bevindt, hoe groter de kans dat die locatie bovenaan staat. En dat is met recente updates nog meer het geval.
Meer belang van lokale verwijzingen
Lokale verwijzingen op jouw website zijn belangrijk voor de positie van jouw website in Google. Citaten kunnen hiervan een voorbeeld zijn. Lokale verwijzingen wegen sinds de recente update nog meer door. Ze zijn veel belangrijker dan bijvoorbeeld de rating die jouw bedrijf krijgt in Google.
Povere content wordt afgestraft
Google wil zijn gebruikers interessante inhoud aanbieden. Daarom zakken websites met ‘low-valued content’ in de ranking. Deze websites richten zich vaak enkel op het genereren van omzet en vergeten de gebruiker. De kwaliteit van de content is vaak pover en advertenties zijn vaak veelvuldig aanwezig. Sinds de recentste update zien waarnemers een serieuze negatieve impact op de ranking van dit soort websites.
Hoe kan jij hierop inspelen?
Zet in op local SEO en scoor sterk in jouw regio. En zorg voor kwalitatieve content op jouw website, bijvoorbeeld door regelmatig interessante blogberichten te publiceren.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met local SEO en webmarketing waarin kwalitatieve content centraal staat? Contacteer ons dan gerust. Als Google Partner hebben wij heel wat expertise in huis.