In een wereld waarbij technologie steeds complexer wordt, moeten bedrijven duidelijk weten waar ze online juist op moeten inzetten. Basisprincipes zoals SEO, branding, UX en advertising zullen nooit verdwijnen. Toch moeten marketeers steeds meer rekening houden met zaken zoals automatisatie, AI en veranderende wetgevingen; om maar een paar op te noemen. De eerste maand van dit jaar is voor de meeste mensen zo voorbijgevlogen. Laat ons nu toch even stilstaan bij de belangrijkste strategieën die bedrijven dit jaar kunnen gebruiken om hun bereik en naambekendheid te vergroten en hun omzet te maximaliseren. Dit zijn de 6 niet te missen Online Marketing trends in 2022.
Online marketing trend 1 – Voice search
Wereldwijd worden er dagelijks miljarden online zoekopdrachten uitgevoerd, maar de manier waarop we dat doen is de laatste jaren aan het evolueren. Met voice search – of in het Nederlands: spraakgestuurd zoeken – stel jij je vragen aan jouw favoriete digital assistent, zoals Google, Alexa of Siri. Deze handige manier om informatie op te zoeken is erg populair in Engelstalige landen, waar intussen meer dan 50% van de zoekopdrachten gebeurt via de stem, maar ook bij ons wordt het een fenomeen om niet langer te negeren.
De geliefkoosde manier om spraakgestuurd te zoeken, is uiteraard via dat toestelletje dat iedereen dagelijks bij zich heeft: de smartphone. Toch heeft een doorsnee gezin tegenwoordig verschillende smart devices in huis en dat maakt voice search steeds toegankelijker. Hoog tijd dus voor bedrijven om na te gaan op welke manier zij daarop kunnen inspelen om hun online zichtbaarheid te verhogen.
We lopen qua aantal spraakgestuurde zoekopdrachten wel achter op de Engelstalige landen, maar dat biedt ondernemers hier net de kans om voorsprong te nemen op concurrenten.
Enkele SEO-tips waarmee elk bedrijf rekening kan houden voor deze voice search trend:
- Begin met een zoekwoordenonderzoek
- Creëer content die een antwoord biedt op specifieke vragen
- Bouw jouw content op in vraag-antwoord formaat
- Speel in op long-tail keywords
- Maak gebruik van structured markup
Online marketing trend 2 - Visual Search
Een volgende tip uit onze online marketing trends gaat over visual search. Ooit al eens naar iemands nieuwe outfit gekeken en jezelf de vraag gesteld waar je die ook zou kunnen kopen? Met behulp van visual search apps zoals Google Lens krijg je het antwoord op die vraag. Je neemt een foto van bv. een kledingstuk en dankzij artificial intelligence begrijpt Google de inhoud en context van jouw foto. Vervolgens krijg je gelijkaardige zoekresultaten en kan je het kledingstuk online aankopen.
Visual search is vooral voor fashion- en interieurwinkels een troef en dat heeft Pinterest goed begrepen. De laatste jaren perfectioneerde de ‘place to explore inspiration’ haar search tool opdat gebruikers een nieuw idee heel makkelijk kunnen omzetten in een aankoop. De toepassingen van visual search reiken echter nog een heel stuk verder: teksten vertalen, passages uit een boek kopiëren naar een digitaal document, planten identificeren,… Dit jaar gaat Google zelfs voice search en visual search combineren via de functionaliteit Multitask Unified Model. Daarmee kan de gebruiker een foto nemen en meteen erna een vraag stellen over het product.
Als bedrijf inzetten op Visual Search
Wil je dat klanten de weg naar jouw producten of diensten vinden, dan zal je sterk rekening moeten houden met het visuele aspect. Zo is het belangrijk dat pagina’s op jouw website zich richten op hetgeen er op de afbeelding te zien is, dat foto’s snel laden en ook goed ogen op smartphone.
Ook social media speelt een belangrijke rol: leent je product zich ertoe en wil je gevonden worden via visual search,
dan kan je beter een account aanmaken op Pinterest en Amazon.
Meer dan 10% van alle visuele zoekresultaten zijn namelijk afkomstig van deze platformen.
Online marketing trend 3 – Conversational Marketing en Artificial Intelligence
Chatbots zijn niet nieuw en je vindt ze terug op tal van websites. Toch is er een belangrijk verschil met vroeger: de bots zijn een pak slimmer geworden. In een eerste stadium moesten alle inkomende berichten opgevolgd worden, maar tegenwoordig leren chatbots dankzij artificial intelligence en machine learning uit elk nieuw gesprek bij om zo een antwoord te kunnen bieden op steeds meer specifieke vragen. Instructies worden niet langer door programmeurs ingegeven, maar computers worden getraind om zelf keuzes te maken en zichzelf te verbeteren.
Bekende voorbeelden zijn voice assistant Kate van KBC of de chatbot van bol.com.
Conversaties voeren met je (potentiële) klanten via jouw website en social media, verhogen enerzijds het gebruiksgemak en zorgen anderzijds voor een hogere tevredenheid met bijgevolg meer inkomsten. Wie hier slim gebruik van maakt, kan een geweldige voorsprong nemen op concurrenten. Het omgekeerde geldt dus ook voor wie er niet op inzet.
Online marketing trend 4 – Privacy evolutie
Het verzamelen van data is ontzettend nuttig voor marketingdoeleinden, maar het tracken ervan wordt moeilijker. Dat komt door wijzigingen in de wetgeving (GDPR), maar ook omdat consumenten zich steeds beter bewust zijn van de waarde van hun data en die niet zomaar meer willen afstaan.
Die evolutie leidt tot een verschuiving in het online landschap waarbij first-party data belangrijker wordt. Dat zijn gegevens van consumenten die bedrijven rechtstreeks verzamelen van hun bezoekers, klanten en prospects. De third-party cookies zullen op termijn dus minder relevante info gaan bevatten waardoor het moeilijker wordt om op basis daarvan online te adverteren.
Toch hoeft dat geen nadeel te zijn: de info die je rechtstreeks verzamelt van je klanten is betrouwbaarder en dus kwalitatiever voor jouw bedrijf. Het stelt je in staat om je publiek beter te leren kennen. Door beter zicht te krijgen op wie je klanten zijn, kan een digital agency veel beter inspelen op hun wensen en verwachtingen.
Online marketing trend 5 – Adverteer niet langer op doelgroepen, maar op specifieke segmenten
De mogelijkheden om te adverteren zijn zodanig uitgebreid, dat het niet meer zinvol is een doelgroep te beperken op basis van locatie, geslacht of leeftijd. Op die manier ondermijn je de resultaten van je campagnes. Doeltreffender is om eerst grondig te onderzoeken wie je doelpubliek is, en daarin vervolgens te segmenteren. Target dus liever “mannen tussen 30 en 40 jaar in Gent met een iPhone” in plaats van “mannen tussen 30 en 50 jaar in België”.
De algoritmes die Facebook en Google hanteren zijn de laatste jaren enorm verbeterd. Op basis van data leren ze dagelijks bij welke content relevant is. Als adverteerder kan je echter nog gerichter te werk gaan door zelf segmenten te bepalen en te automatiseren doorheen je campagnes. Zo haal je de beste resultaten met deze online marketing trends.
Online marketing trend 6 – Metaverse
Om onze online marketing trends van dit jaar af te sluiten, hebben we het over de Metaverse update. Vorig jaar onthulde Mark Zuckerberg de nieuwe naam van het moederbedrijf van Facebook. “Meta” deed niet enkel heel wat stof opwaaien, het zorgde ook voor de introductie van de Metaverse. Zuckerberg omschreef zijn Metaverse zelf als “the next evolution of social connection”. Zijn visie zal gebruikers samenbrengen binnen een gedeelde en interactieve wereld waarbij AR en VR een grote rol spelen.
De sterkte van deze Metaverse is dat de toepassingen eigenlijk eindeloos zijn. Je kan er zoveel mee doen. Hoewel deze Metaverse nog in zijn kinderschoenen staat, werd al snel duidelijk dat deze niet gewoon een trend is, maar absoluut deel zal uitmaken van onze toekomst. Het spreekt dus voor zich dat iedereen deze ontwikkelingen goed in de gaten moet houden.
Lees ook onze blog over de webdesign trends van 2022.
Een sterke en duidelijk uitgelijnde strategie brengt focus en visie voor jouw bedrijf. Het is een investering waar je veel tijd mee kan winnen.