Het was nooit makkelijker om je mening rond te spuien dan vandaag de dag, in deze digitale wereld. Iedere burger werd gepromoveerd tot recensent en er zijn ontelbare platforms waar mensen hun mening kunnen uiten over vanalles en nog wat. Mensen kunnen dan ook klanten reviews schrijven over jouw bedrijf en dat kan veel impact hebben op je geloofwaardigheid en je zaak.
Meer dan ooit baseren klanten zich op online reviews om een beslissing te nemen. Ze gaan kijken of andere klanten tevreden zijn over jouw producten en service vooraleer ze de stap zetten om bij je langs te komen.
In dit artikel leggen we je uit wat een klantbeoordeling kan doen voor jouw bedrijf.
Je online credibiliteit
Steeds meer mensen delen hun dagdagelijkse leven op het internet. Ze gebruiken het internet dan ook om hun mening te geven over allerlei plekken die ze bezocht hebben, winkels waar ze iets gekocht hebben, restaurants waar ze een maaltijd gegeten hebben. Over alles worden meningen en klanten reviews gedeeld.
Het is dan ook belangrijk dat je weet dat ook jouw zaak online klantenbeoordelingen krijgt. En nog veel belangrijker: het impact van deze klanten feedback!
Klanten reviews – waar vind je die dan?
Overal!
Het is wat moeilijk om overal te gaan zoeken natuurlijk! De meest voorkomende plekken waar klanten een review achterlaten, zijn Google reviews en Facebook. Deze review mogelijkheden zijn het meest toegankelijk en het meest populair.
Heb je een Google My Business account? Dan kan je je reviews bekijken en beheren via het online platform of de mobiele app.
Heb je een professionele Facebook pagina? In dat geval kan je je reviews en beoordelingen zien in het administratieve gedeelte van je Facebook pagina.
Waarom zijn die online klanten reviews zo belangrijk?
Online klantbeoordelingen zijn belangrijk om verschillende redenen. Behalve het feit dat er personen zijn die ze schrijven, zijn er uiteraard ook tientallen of honderden mensen die ze kunnen zien en lezen.
Alleen al het feit dat je het mogelijk maakt om reviews achter te laten, zorgt er voor dat je een betrouwbaar en toegankelijk merk opbouwt.
Sociale reikwijdte
Aanwezig zijn op sociale platformen waar klanten een feedback kunnen achterlaten, laat een goede indruk achter. Klanten en potentiële klanten kunnen hieruit afleiden dat je open staat voor feedback en dat geeft een gerust gevoel. Ze kunnen op voorhand lezen hoe anderen jouw bedrijf of zaak ervaren hebben. Laat dat nu net iets zijn wat mensen graag doen: binnen gluren in de ervaringen van anderen.
Door aanwezig te zijn en reviews te aanvaarden, vergroot je je online zichtbaarheid en geloofwaardigheid.
Vertrouwen opbouwen
Naarmate de tijd vordert, krijg je steeds meer reviews in je profiel. Hoe meer reviews, hoe betrouwbaarder de uiteindelijke score die je bedrijf krijgt. Wanneer je toekomstige klanten zien dat jouw bedrijf al duizenden online reviews kreeg, dan bevestigt dat meteen dat je een goed draaiende zaak hebt.
Feedback van klanten
De feedback die je krijgt via klanten reviews is onbetaalbaar!
Wanneer die klant bij je buiten stapt en de tijd neemt om een klein stukje over jouw bedrijf te schrijven, dan kan je daaruit afleiden dat je een indruk hebt nagelaten. Je kan er ook van uit gaan dat die persoon minder remmingen ervaart wanneer die niet meer oog in oog staat met degene die hij of zij beoordeelt.
Die online klantenbeoordelingen zijn enorm leerrijk en ze geven je een duidelijk overzicht van wat je goed doet en wat je eventueel kan verbeteren in je service.
Een bedrijf met positieve klanten reviews haalt meer nieuwe klanten binnen
Het klinkt logisch en dat is het ook! Enkele voorbeeldjes uit de praktijk:
- Meer dan 75% van de reizigers sorteren hotels op review score.
- Mensen zijn sneller geneigd om te winkelen bij een bedrijf dat een hoge score krijgt.
- Sociale feedback zet mensen ertoe aan om een nieuw restaurant te bezoeken.
Wanneer je via Google reviews of Facebook reviews een positieve score ontvangt, zullen nieuwe klanten makkelijker de stap zetten om naar jouw bedrijf toe te komen. Ze hechten veel belang aan persoonlijke ervaringen van gewone klanten. Iedere positieve review die ze lezen, versterkt het vertrouwen en duwt hen een stapje dichter naar jou toe.
Hoe verzamel ik meer klantenbeoordelingen?
De beste manier om klantenbeoordelingen te verzamelen, is om de mogelijkheid te vermelden bij je cliënteel. Mensen die met een tevreden gevoel bij je buiten stappen, hebben er meestal niet bij stil gestaan dat ze een review kunnen achterlaten. Je hebt er baat bij om hen te laten weten dat je een review zou appreciëren.
Je kan hen ook laten weten dat ze je bedrijf kunnen volgen op Facebook, Twitter of Instagram. Al deze kanalen zorgen voor extra zichtbaarheid. Wanneer je veel likes en volgers verzamelt, vergroot je je online reikwijdte.
Wat als ik negatieve klanten reviews krijg?
Negatieve klantbeoordelingen zijn niet altijd terecht. Soms geven ze een momentopname weer. Vaak laten klanten een negatieve review achter omdat ze al een slechte dag hadden voordat ze bij jouw bedrijf binnen stapten. Je hebt deze reviews niet altijd onder controle en het kan je een machteloos gevoel geven wanneer iemand je via online kanalen negatief beoordeelt.
De meest professionele oplossing is conversatie. Reageer op professionele wijze op de review, toon begrip en biedt een oplossing aan. Het helpt meestal niet om een negatieve review tegen te spreken of er vol passie tegenin te gaan.
Een alternatieve oplossing: negatieve klanten reviews verwijderen
Krijg je een onterechte negatieve review via Google of Facebook, dan kan je contact opnemen met de persoon die de review heeft achter gelaten. Je hebt er baat bij om dit te doen. Probeer een gesprek aan te gaan om te achterhalen waarom de reviewer op deze manier reageert en kom hem tegemoet. Als je de zaak kan uitklaren, kan je ook vragen of die persoon zijn of haar negatieve review wil verwijderen of wijzigen.
Zelf kan je geen reviews van anderen verwijderen, maar je kan wel proberen om de reviewer die zelf te laten verwijderen.
De meerwaarde van online klanten reviews
Zo zie je maar hoe belangrijk die beoordelingen kunnen zijn en welke meerwaarde ze bieden aan je bedrijf. Probeer zo veel mogelijk positieve reviews te verzamelen op al je online profielen en overtuig meer klanten om voor jouw bedrijf te kiezen.
Twijfel je nog over hoe je je online zichtbaarheid best verhoogt en hoe je zelf je reviews kunt beheren? Neem gerust contact op met Conversal. Wij helpen je graag verder met al je vragen en kunnen oplossingen aanreiken voor bedrijven in allerlei sectoren.
Bij Conversal helpen we onze klanten bij het opzetten van hun sociale profielen op Google My Business, Facebook en andere kanalen. We helpen je ook graag verder bij het opstarten en evalueren van je social media campagnes en Google AdWords campagnes.