Maakt jouw onderneming gebruik van Google Analytics en Google Ads? Dan is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste update, want Google introduceerde in maart namelijk de Consent Mode v2. Deze nieuwe versie van de Google Consent Mode heeft een grote invloed op cookiebanners en website-tracking.
Concreet betekent dit dat er veel strengere regels zijn voor het adverteren en het opbouwen van doelgroepen in Google Analytics. Hierdoor moet je als onderneming bepaalde aanpassingen doorvoeren om doelgroepen te kunnen blijven samenstellen en remarketingcampagnes via Google Ads te lanceren.
De nieuwe privacy-update heeft dus heel wat invloed op jou als adverteerder op Google. Wees voorbereid met deze blogpost!
Wat is Google Consent Mode?
In september 2020 werd in de Europese Economische Ruimte (EER) de privacyregelgeving gelanceerd. Als reactie hierop werd de Google Consent Mode (GCM) gelanceerd. Dit geeft websitebezoekers de controle in handen over de cookies die hun internetgebruik traceren. Concreet kan je als gebruiker kiezen welke dataverwerking er plaatsvindt door je cookievoorkeuren aan te passen. Aan de hand van deze voorkeuren worden er al dan niet gegevens doorgestuurd naar de platformen die gebruik maken van cookies. (waaronder Google Analytics, Google Ads, Meta Ads, etc.).
Wat gaat er veranderen?
Sinds maart 2024 gelden er veel strengere regels voor wie Google producten gebruikt. Adverteren en doelgroepen uitbouwen in Google Analytics 4 is veel moeilijker dan voorheen. Dit heeft dan ook een grote impact op jouw lopende en nieuwe advertentiecampagnes.
Google is voortaan verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming
Sinds 6 maart 2024 is de Digital Market Act (DMA) van toepassing. Deze wetgeving legt strenge regels op aan (meestal Amerikaanse) Big Tech bedrijven zoals Google. Dit met als doel een hogere bescherming van ondernemers en consumenten en een betere concurrentie op de digitale markten te garanderen.
Eén van de belangrijkste veranderingen is dat deze Europese wet Google verantwoordelijk stelt voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming (Cookie Consent) gekoppeld aan hun advertentiediensten. Met andere woorden: Google moet voortaan de toestemming hebben van hun gebruikers nog voor ze hun belangrijkste advertentiediensten mogen aanbieden.
Deze wet zorgt ervoor dat het in essentie niet meer mogelijk is om gebruikers aan doelgroepen toe te voegen en ze te targetten voor remarketingcampagnes in Google Ads. Enkel wanneer de gebruiker de cookies accepteert die hiervoor instaan, is het wel mogelijk.
Als reactie op deze verandering breidt Google hun bestaande Consent Mode uit naar Consent Mode v2. De nieuwe versie helpt website-eigenaren te voldoen aan die nieuwe, strengere privacywetgeving.
Nieuwe parameters
In de eerste versie van de Google Consent Mode waren er initieel twee toestemmingsstatussen: analytics_storage en ad_storage. Deze parameters zijn gerelateerd aan het verzamelen van de gegevens van gebruikers. De nieuwe Google Consent Mode brengt ook twee nieuwe paramaters met zich mee om de juiste toestemming te verkrijgen en door te geven.
- ad_user_data’: deze parameter geeft door of de gebruiker toestemming heeft gegeven via de cookiebanner om zijn gegevens te gebruiken voor de advertentiedoeleinden van Google. Van zodra de gebruiker actief instemt, wordt deze paramater op ‘granted’ ingesteld.
- ‘ad_personalization’: dit regelt of gegevens kunnen worden gebruikt voor advertentiepersonalisatie. Een goed voorbeeld hiervan is remarketing. Deze parameter wordt ingesteld op ‘granted’ wanneer een gebruiker specifiek akkoord gaat dat zijn gegevens gedeeld worden met Google voor advertentiepersonalisatie.
De toestemming voor het verzenden en gebruiken van gebruikersgegevens naar Google voor advertentiepersonalisatie, wordt door de gebruiker verleend via een cookiebanner. Dit stelt hen in staat om meer controle te hebben over wat er gedaan wordt met hun gegevens.
Basic en Advanced implementatie
Er zijn twee manieren om de Consent Mode te implementeren: de Basic Consent Mode en de Advanced Consent Mode. Welke optie je dient te kiezen is afhankelijk van de resultaten dat je ermee wilt bereiken en het wettelijk kader waar je als bedrijf rekening mee moet houden.
Basic Consent Mode
Bij Basic Consent Mode wordt de Google tag pas geactiveerd wanneer de gebruiker toestemming geeft voor het gebruik van cookies. Geeft de gebruiker geen toestemming? Dan worden de tags niet geactiveerd en wordt er bijgevolg geen informatie opgeslagen en gedeeld met Google.
Advanced Consent Mode
Bij de geavanceerde implementatie van Google Consent Mode wordt de Google tag geactiveerd alvorens de gebruiker de cookiebanner heeft kunnen bekijken. Wordt er toestemming gegeven? De Google tags zullen zich normaal gedragen en alles wordt gemeten.
Indien er geen toestemming wordt gegeven door de gebruiker, dan zullen de tags hun gedrag aanpassen om dit te respecteren. Er zullen geen cookies worden geschreven of gelezen voor analyse- en advertentiedoeleinden. Google verzamelt in de plaats cookievrije pings die geen persoonlijke identificators bevatten.
Wat zijn cookievrije pings?
Cookievrije pings versturen gegevens naar Google zonder gebruik te maken van cookies. Als een gebruiker de toestemming weigert, worden deze pings gebruikt in de plaats van cookies.
Ze bevatten enkel niet-identificeerbare gegevens over gebruikersinteracties. Denk hierbij aan het soort apparaat, de indicatie van advertentieklikken en het browsertype. Hierdoor kunnen adverteerders alsnog belangrijke informatie verzamelen over de prestaties van hun website en de doeltreffendheid van hun advertenties.
Datamodellering
Google probeert een deel van de verloren conversiedata (door het weigeren van cookies) terug te winnen aan de hand van datamodellering. Dit betekent dat advertentie-interacties van websitebezoekers worden gekoppeld aan conversies door Google AI.
Modellering zorgt ervoor dat ‘gaten’ bij metingen worden opgevuld en je alsnog inzichten kan verzamelen over de prestaties van je website en advertenties. Conversion modeling is zowel beschikbaar voor de basic als de advanced implementatie.
Indien een gebruiker de cookies aanvaard in de basisversie, dan zal er modeling zijn op basis van algemene cijfers die Google ter beschikking heeft. In dit geval spreken we van general modeling.
Gebruik je als onderneming de advanced versie, dan zal er modeling zijn op basis van data van Google én jouw gebruikers. Hier is er sprake van behavioral modeling. Bij de basisversie zal je geen gebruik kunnen maken van van behavioral modeling.
Het voordeel van de geavanceerde versie is het feit dat de data van jouw gebruikers mee wordt opgenomen om te modeleren. Hierdoor zijn de gegevens een stuk nauwkeuriger.
Side note
Er is wel een kleine nuance, want vooraleer de modellering effectief in werking zal treden zal je moeten voldoen aan volgende voorwaarden:
- Je verzamelt ten minste 1.000 events per dag met de parameter ‘analytics_storage=’denied’ en dit gedurende ten minste 7 dagen.
- Je hebt ten minste 1.000 dagelijkse gebruikers die events verzenden met de paramater ‘analytics_storage=’granted’ en dit gedurende ten minste 7 dagen van de voorafgaande 28 dagen.
Maak de overstap naar Consent Mode v2
Is het noodzakelijk om Google Consent Mode 2 in te stellen? Absoluut! En om wettelijk in orde te zijn, doe je dit best zo snel mogelijk. Zo respecteer je niet alleen de privacy van je websitebezoekers, maar haal je ook het maximale resultaat uit jouw websitedata.
Maar hoe stap je nu over naar de nieuwe versie van Google Consent Mode? Een Consent Management Platform is een handige tool die je op weg helpt bij de installatie van deze nieuwe Consent Mode op je website.
Hulp nodig?
Heb je advies nodig bij de implementatie van de Google Consent Mode v2? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek om jouw mogelijkheden te bekijken.
“Op zoek naar een partner voor de implementatie van de Google Consent Mode v2? Eén adres: Conversal!”