Eindejaarsacties en promoties zijn een goede en populaire methode om je verkoopcijfers te verhogen. Iedere handelaar maakt gebruik van de feestdagen, maar maak jij ook optimaal gebruik van jouw e-maillijst om dat te doen?
In dit artikel geven we je enkele pasklare tips om je eindejaarsacties een boost te geven door gebruik te maken van je e-maillijst.
1. Analyseer de cijfers en resultaten van de voorbije jaren
Als ondernemer weet jij best welke producten of diensten populair zijn tijdens de feestdagen aan de hand van de cijfers van voorbije jaren.
Welke acties deed je vorig eindejaar en welke waren het meest / minst succesvol?
2. Ken je feestdagen!
Iedereen weet dat er met Kerst en eindejaar een heleboel cadeautjes worden uitgedeeld. In die periode wordt er dan ook enorm veel geshopt. Bedrijven spelen daar handig op in door bepaalde producten en services te promoten aan hun klanten.
Maar Kerstmis is niet de enige feestdag in het jaar en je doet er goed aan om van alle feestdagen gebruik te maken.
Zo kan je ook Valentijn, Pasen, Halloween, de grote vakantie, blackfriday … gebruiken om acties op te zetten.
3. Begin op tijd
De kerstverlichting worden in oktober al opgehangen in de winkelstraten van grote steden. En Sinterklaas doet ook steeds vroeger zijn intrede.
Dit betekent niet dat jij in september al kerstmails moet uitsturen natuurlijk!
Met ‘op tijd beginnen’ bedoelen we vooral dat je vooraf al een keertje nadenkt over je eindejaarsacties. Weet je welke producten gepromoot zullen worden en hoe je de promotie gaat aanpakken?
Het opzetten van campagnes en speciale landingspagina’s neemt wel wat tijd in beslag. Je doet er dus goed aan om tijdig een idee te vormen van je plannen.
De hele maand november en december zijn geschikt om je eindejaarspromotie te lanceren en e-mails uit te sturen.
4. Creëer specifieke campagnes voor specifieke feestdagen
Pas je campagnes en e-mails aan naargelang de periode waarin je promotie voert.
Niet alleen je inhoud moet aangepast zijn. Maak ook gebruik van toepasselijke kleuren en bijhorende lettertypes.
Het gebruik van dynamische graphics en toepasselijke teksten heeft een positieve invloed op conversies en leads.
5. Lanceer exclusieve eindejaarsacties voor e-mail abonnees
Laat je websitebezoekers zich inschrijven op je e-maillijst om toegang te krijgen tot specifieke kortingen en promoties. Het vooruitzicht op exclusieve deals is een efficiënte methode om mensen te overhalen zich in te schrijven.
Zo groeit je e-mail lijst snel en gaan je conversies en leads ook meteen de hoogte in.
De eindejaarsperiode is een uitstekende periode om je e-maillijst uit te breiden.
6. Stuur extra mails uit
Tijdens de feestdagen hebben mensen een hogere tolerantie voor nieuwsbrieven. Dat blijkt vooral het geval te zijn wanneer die nieuwsbrieven interessante promoties bevatten.
Het is dan ook een goed idee om tijdens de feestdagen je e-mail frequentie een tikkeltje op te drijven.
De promo’s die je in gedachten hebt, kan je meermaals uitsturen.
Maak je bovendien gebruik van urgentie door een timer te tonen waar je de minuten ziet wegtikken, dan gaat je conversiepercentage nog meer de hoogte in.
7. Organiseer een online weg-geef-actie
Online wedstrijden en weg-geef-acties zijn op ieder vlak een boost voor je online zichtbaarheid. Ze brengen meer websitebezoekers binnen en verhogen je zichtbaarheid op sociale media.
Een makkelijk toe te passen voorbeeld van een weg-geef-actie, is een Facebook campagne waarbij je om likes, reacties en deelacties vraagt. Iedereen die jouw bericht liked, deelt en een reactie achterlaat, maakt kans om jouw product te winnen. Op die manier komt je bericht onder duizenden ogen en wordt het enorm vaak gedeeld!
Maar er zijn natuurlijk 101 manieren om online wedstrijden en acties te organiseren!
8. Meet je resultaten
Door je resultaten te meten, weet je ineens wat er volgende winter beter of anders kan.
Je zorgt er best bij het opzetten van je campagnes al voor dat ze goed ingesteld zijn voor opvolging en rapportage. Zo kan je in de toekomst makkelijk de resultaten bekijken en analyseren.
Met de juiste tools en technieken creëer je rapporten en overzichten die je een gedetailleerd inzicht geven in de cijfers.
Welke eindejaarsacties heb jij gepland tijdens de feestdagen?
Heb je een eindejaarspromotie gepland tijdens de feestdagen? Maak jij optimaal gebruik van je e-mail lijst, je website, je social media kanalen en online marketing om zoveel mogelijk klanten te bereiken?
Bij Conversal hebben we ervaring met het plannen en opzetten van online promoties en campagnes. We kunnen je dan ook helpen met de technische kant van de zaak, terwijl er voor jou meer tijd overblijft om bezig te zijn met jouw onderneming!
Neem contact met ons op. Zo kunnen we sneller beginnen met de uitvoering van jouw promotie!