In de rubriek ‘Conversal Community’ laten we telkens iemand uit onze community aan het woord over ondernemen, online marketing, webshops, … of dingen die belangrijk zijn in de dagelijkse bedrijvigheid van het online leven. Deze week namen we contact op met Nikolas van Fitnessking!
Fitnessking is de Belgische koning wanneer het aankomt op de verdeling van fitness apparatuur. Ze verdelen alle grote Europese en Amerikaanse A merken die op de markt beschikbaar zijn. Dat is vrij uniek.
Bovendien onderscheiden ze zich ook door hun complete service. Iedere bestelling wordt binnen het bedrijf van A tot Z opgevolgd: installaties, leveringen en herstellingen. Alles wordt in-house afgewerkt en het bedrijf hoeft geen beroep te doen op externe firma’s, wat voor veel klanten een groot pluspunt is.
Het bedrijf bestaat nu 11 jaar en werkt sinds 2 jaar samen met Conversal voor webdesign, marketing en de opstart van hun uitgebreide webshop.
Ook tijdens de recente crisis blijft Fitnessking een vaste waarde voor het bestellen van fitness apparatuur. We namen contact met hen op om te informeren naar hun huidige aanpak.
Wat zijn de voordelen van jullie samenwerking met Conversal?
“Conversal is actief in onze regio. Dat was een belangrijke reden om in eerste instantie contact met hen te zoeken.
Dat eerste contact verliep erg vlot en ik had al snel een goede klik met Jeroen. Ik voelde meteen dat hij begreep waar ik naartoe wilde.
Conversal heeft een no-nonsense aanpak en dat past erg goed bij ons. Ze gaan recht to-the-point!
Ook de persoonlijke aanpak en het persoonlijk contact sprak ons erg aan.”
De overstap naar Conversal
“We hadden in het verleden al met andere partijen samen gewerkt, maar ik had een ander beeld van samenwerken.”
We waren vooral op zoek naar een samenwerking met 1 specifieke project manager die samen met ons kon groeien. Onze contactpersoon moet ons bedrijf van binnen en van buiten kennen om optimaal te functioneren. We zochten dus echt iemand die op lange termijn aan ons project werkt en wilden zeker niet iedere 4 maanden een nieuwe project manager toebedeeld krijgen. En dat werkt momenteel heel erg goed bij Conversal.”
Hoe verloopt de communicatie met je project manager?
“Er is ook een erg goede samenwerking met Conversal. Er wordt geluisterd bij beide partijen en we hebben een open communicatie. We telefoneren elkaar, één-op-één, wanneer dat nodig is. Als zij mij nodig hebben, kunnen ze ook altijd bellen. We zijn bereikbaar voor elkaar.
Ik zeg hen gewoon meteen wat ik goed vind, wat ik niet goed vind en wat de werkpunten zijn. Hetzelfde geldt in de andere richting ook. Conversal brengt mij op de hoogte van de dingen die goed gaan en ze geven ons ook duidelijke punten waar we een verschil kunnen maken. We verdelen echt het werk.
Een website is een proces dat nooit stopt. Voor e-commerce, the job is never done!”
Hoe ervaren jullie de huidige crisis? Hebben jullie je dienstverlening aangepast?
“Ja. We hebben het roer compleet omgegooid momenteel.
We zijn plotseling van een bedrijf met een grote focus op offline verkoop omgeschakeld naar een bedrijf met een belangrijke online focus. Normaalgezien doen wij er alles aan om mensen naar onze winkel te krijgen.
Op 2 weken tijd, waarin iedereen heel hard heeft gewerkt, zien wij nu echt wel goede resultaten van onze online kanalen. “
De meeste ondernemingen zijn momenteel bezorgd over de toekomst en zien hun verkoopcijfers dalen. Hoe optimistisch zijn jullie over de toekomst?
“We zijn niet per se optimistisch over de toekomst. Ik denk dat we allemaal voor uitdagingen staan. De ene sector is vandaag harder getroffen dan de andere. Wij hebben toevallig een artikel waar vandaag wel vraag naar is, dus dat is op zich wel positief. Maar ik heb er ook geen idee van hoe de komende 6 maanden eruit zullen zien.
Dus: ik weet het niet. Vandaag gaat het bij ons goed, maar ik ga nog niet meteen een vreugdedansje doen. Ik heb er geen idee van hoe het er binnen 6 maanden uit zal zien.
Maar ik denk wel dat dit een wake-up-call geweest is voor sommige bedrijven, waar momenteel zwaktes bloot komen te liggen. Maar dat geldt niet voor alle sectoren, want als je moet sluiten, dan kun je daar niets aan doen.
Veel bedrijven denken nu: verdorie, dit stond niet in onze planning! Niemand is voorbereid op een ‘Wat als’ zoals de deze. Dat kon dan ook niemand voorspellen. Moest je voor deze situatie wel een noodplan hebben klaarliggen, dan ben je in mijn ogen een doemdenker.
Deze crisis heeft een groot probleem blootgelegd en ik denk dat iedereen er nu wel eventjes bij stil staat. Iedereen zoekt manieren om de schade te kunnen beperken, moest dit in de toekomst nog eens gebeuren.”
Zijn er tips die je kunt delen voor jullie collega’s en andere ondernemers om deze situatie het hoofd te bieden?
“Ik denk dat iedereen van de gelegenheid gebruik kan maken om eens zeer kritisch te kijken naar hun business plan en hun marktpositie. Het is ook een goed idee om eens rond te kijken hoe de concurrentie of de collega’s met het desastreuze scenario omgesprongen zijn. Zo kun je je wapenen, herorganiseren en eventueel een inhaalmaneuver doen.
Je kunt ook van de situatie gebruik maken om andere dingen te optimaliseren.
Wat je vooral niet mag doen, is bij de pakken blijven zitten.
Je moet als ondernemer beseffen dat je nooit op automatische piloot kan verder puffen. Je moet regelmatig dingen bijsturen en met een kritisch oog bekijken.
Nu moet iedereen de werkwijze van zijn bedrijf wel eens onder de loep nemen. Daar worden we nu toe gedwongen.
Alles gaat altijd in een golvende beweging. We hebben allemaal wel eens goede boekjaren en minder goede boekjaren.”
Jouw digitale marktpositie onder de loep?
Wil je ook stappen ondernemen om je online marktpositie te verbeteren? Misschien is het tijd voor een betere website of zelfs een webshop.
Bij Conversal kun je terecht voor een no-nonsense aanpak van ieder project. We communiceren open met onze klanten en spelen in op de specifieke noden en behoeftes voor jouw onderneming.
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!