Een paar interessante levenslessen over digitale marketing, dat stond op het programma van de eerste DMB Day op 8 maart in Gent. DMB, beter bekend als Digital Marketing Belgium, werd opgericht door Artur ‘T Kindt en Elyssa Van Landeghem. De twee young marketing addicts creëerden een volledige DMB Facebook Community en LinkedIn-pagina rond hun initiatief. Over DMB Day was vooraf dan ook al heel wat te doen op sociale media. Niet moeilijk, de line-up met interessante sprekers oogde beslist indrukwekkend. De plaatsjes waren dan ook felbegeerd, maar wij waren er bij. En we delen graag enkele boeiende ideeën en tips met jou.
Dennis De Cat en Dennis Peeters – BotBakery
Dennis en Dennis hadden het over het groeiend succes van de chatbots. BotBakery werd in 2017 opgestart. Het is een nieuwe tool om de unieke vragen van klanten 24/7 te kunnen beantwoorden. Het verbeteren van de customer journey is namelijk de weg naar succes. Het werd ons duidelijk hoe zo’n chatbot vanaf blueprint over technische integratie, design, performance, kanaalbestemming en testing tot effectieve oplevering wordt opgebouwd. Enkele interessante cases maakten ons duidelijk hoe efficiënt deze bots kunnen functioneren. Zo bestaan er customer service bots die kunnen instaan voor de FAQ, e-commerce bots die bezoekers kunnen helpen het juiste product terug te vinden of de mogelijkheid tot betaling via Facebook geven en HR bots die aan de hand van de ontvangen CV’s geschikte jobs kunnen voorstellen. Er zijn dus heel wat mogelijkheden, maar afhankelijk van de gewenste mogelijkheden kan de prijs flink oplopen.
Anthony Stabourlos – Ondernemerschap
Anthony gaf de starters heel wat tips bij het opstarten van een eigen zaak. De vele do’s en don’ts kunnen heel wat marketeers helpen in het groeiproces naar een echte ondernemer. Aangezien het publiek die avond voor een groot deel uit jonge ondernemers bestond, was zijn aanwezigheid ideaal.
Tamara Gielen – E-mail marketing
Een bekend gezicht als het gaat over e-mail marketing is Tamara Gielen. Ze is vaak te gast op nationale en internationale congressen en de ervaring die ze deelt, is elke keer opnieuw zo leerrijk. Nee, e-mail is niet dood. E-mail zal zelfs verder aan belang winnen. Het blijft één van de belangrijkste kanalen om te communiceren over je merk. Op DMB Day gaf ze ons heel wat tips over fouten die we vandaag als marketeer niet meer mogen maken. Zo zijn er heel wat zaken die je kan optimaliseren om je content te personaliseren of de openingsrate van je mails te verhogen. Conversal kan je onderneming helpen bij het opzetten van een nieuwsbrief of het verzamelen van klantenreviews.
Dimitri Stuer – Video marketing
Met een ruime ervaring in heel wat verschillende projecten weet Dimitri Stuer waarover hij spreekt. Bijvoorbeeld als het gaat over video marketing en hoe we daar in de toekomst niet meer naast kunnen. Bijna iedereen zit vandaag de dag gekluisterd aan zijn smartphone, het is dus een ideale manier om je doelgroep te benaderen. Video kan je hierbij zeker helpen, we zijn er met z’n allen gek op!
Florent Diverchy – Facebook advertising
Een zeer interessante uiteenzetting over het optimaliseren van Facebook-advertenties kwam van Florent Diverchy. Hij bouwde de afgelopen jaren zijn expertise op bij grote merken en hielp ook Greenpeace, Nestlé en BMW te groeien op sociale media. Het draait uiteraard niet alleen om likes en volgers. We willen toch allemaal een effectieve en meetbare ROI? Florent had het over het verschil tussen experimentation KPI’s (likes) en integration KPI’s (clicks) en hoe je een schatting kan maken van de ROI van je sociale campagne.
Wouter De Bruycker – SEO
Er is heel wat te vertellen over SEO. Hoe zit dat algoritme van Google nu precies in elkaar? Niemand kan er ons een sluitend antwoord op geven. We weten allemaal dat kwaliteit primeert boven kwantiteit. Zo blijven content, links, snelheid, responsive, SSL en het vermijden van errors belangrijke elementen om te scoren. Om deze interessante avond af te sluiten gaf Wouter nog enkele leuke tips omtrent topics die in de toekomst belangrijker zullen worden om te blijven scoren in Google, zoals snelheid, reviews en Google “pay to play”.
Wil je werk maken van digitale marketing? Contacteer ons gerust voor meer info.
Meer info over Digital Marketing Belgium vind je op de Linkedin pagina.