Webshop laten maken in België? Dan ben je logischerwijs onderhevig aan de Belgische wetgeving. Spijtig genoeg is het niet altijd makkelijk om door het bos de bomen nog te zien en op de hoogte te blijven van de wettelijke verplichtingen voor webshops.
Je bent als webshop namelijk verplicht om de juiste informatie met jouw klanten te delen tijdens de belangrijke fases in het online koopproces. Het is ook van belang dat je duidelijke taal spreekt die makkelijk te begrijpen is door jouw bezoekers en klanten.
Hieronder zetten we de belangrijkste punten uit de Belgische wetgeving even op een rijtje a.d.h.v. voorbeelden. Zo kan jij meteen controleren of jouw webshop voldoet aan de wettelijke verplichtingen!
1. Verplichte bedrijfsinformatie
Internetgebruikers die jouw website bezoeken, moeten makkelijk de volgende informatie kunnen terugvinden:
- De naam van de verkoper en het bedrijf
- Adresgegevens van de verkoper
- De wettelijke rechtsvorm van je onderneming
- Jouw BTW nummer
- Een telefoonnummer
- Een e-mailadres*
- Bankrekeningnummer
Bij onze klant Fitnessking hebben we alle gegevens verwerkt in de footer.
*Bron: FeWeb
Klanten die jouw webwinkel bezoeken moeten ook altijd de mogelijkheid krijgen om een gebrek te melden en met jou contact op te nemen. Ze moeten een bevestiging krijgen dat dit bericht werd verstuurd. Als webshop is het jouw taak om hier dan ook zo efficiënt mogelijk mee om te gaan. Dit kan telkens onderaan de pagina in het rode formulier of via de contactpagina.
2. Verplichte informatie bij het bestelproces
Het bestelproces begint bij jouw productpagina’s. Iedere pagina waar je een product aanbiedt of waar zich een bestelknop bevindt, moet de volgende informatie duidelijk zichtbaar vermelden:
- De betaalmiddelen die je accepteert
Om verder te gaan in het voorbeeld van Fitnessking hebben wij de online betaalmiddelen standaard opgenomen in de footer zodat dit op elke pagina zichtbaar is, waaronder ook bij de productpagina’s.
- Betaalkosten (let op: in België mag je in principe geen betaalkosten aanrekenen)
- Leveringskosten
- Beperkingen in het leveringsgebied
- Eventuele beperkingen in het aanbod
3. Verplichte informatie bij een bestelling
Heeft jouw klant een product in het winkelmandje geplaatst en wil die dat nu effectief gaan bestellen? Jouw klant bevindt zich dan op de check-out pagina en die pagina moet een heleboel gegevens weergeven om de koper in te lichten over alle verkoop gerelateerde informatie.
- Complete prijs informatie
De check-out pagina moet alle prijsinformatie tonen. Dit is de prijs van het product inclusief btw, de verzendkosten, andere bijkomende kosten en de totaalprijs.
- Het aantal resterende stappen in het bestelproces
Wanneer jouw klanten een bestelling plaatsen in de webshop, moeten ze duidelijk kunnen zien in welke fase van het aankoopproces ze zich bevinden. Je moet ook aangeven hoeveel stappen ze nog moeten doorlopen voordat de bestelling afgerond is.
- Informatie over het herroepingsrecht
Het herroepingsrecht betreffende online aankopen is van toepassing voor iedere webwinkel. Jouw klanten hebben maximaal 14 dagen de tijd om zich te bedenken over hun aankoop.
Zorg ervoor dat je de termijn voor het herroepingsrecht duidelijk vermeldt in jouw algemene voorwaarden, alsook de gevolgen hiervan. Er zijn ook heel wat uitzonderingen, waarbij wij je zeker en vast kunnen verder helpen.
- Informatie over de retourprocedure
Voordat jouw klanten overgaan tot een aankoop, moeten ze de mogelijkheid krijgen om de retourvoorwaarden in te kijken.
Je moet informatie verschaffen over de voorwaarden, de werkwijze en eventuele kosten die hieraan verbonden zijn.
- Duur van de overeenkomst
Jouw check out pagina moet informatie verschaffen over de minimale duur van de overeenkomst wanneer die langer is dan 1 jaar.
- Leveringswijze
De leveringswijze en het leveringsadres zijn ook vereiste informatie die vermeld moeten worden bij het plaatsen van een online bestelling.
- Betalingswijze
Je moet op de check-out pagina ook de gekozen betalingswijze vermelden.
- Eigenschappen van het product
Op de check-out pagina herhaal je nogmaals de belangrijkste eigenschappen van het product of de dienst die je verkoopt. Dit zijn de naam van het product, samen met een korte omschrijving.
- Werkwijze en dienst na verkoop
Breng je klanten op de hoogte van je service na verkoop. Wat houdt die service juist in en waarmee kunnen klanten zoal bij je terecht.
4. Bijgevoegde betalingsinformatie
Wanneer je een factuur of betalingsbewijs naar jouw klant stuurt moet je hier jouw algemene voorwaarden aan toevoegen.
Het is niet voldoende om een link naar de webpagina met algemene voorwaarden te plaatsen, want die voorwaarden kun jij altijd aanpassen.
Je klant krijgt een versie van de voorwaarden op het tijdstip van de aankoop.
Voldoet jouw webshop aan de voorschriften?
Dit zijn de belangrijkste wettelijke richtlijnen waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een webwinkel. Uiteraard zijn er nog wel enkele extra factoren die van belang zijn bij het opstarten van een webshop in België.
Heb je geen ervaring met webshops en de reglementering voor webshops in België? Dan neem je best een specialist onder de arm die je kan helpen met het maken van de webshop en alle aspecten die daar bij komen kijken.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.