Wie zelf een website beheert of bezig is met online zakendoen, heeft er vast al wel van gehoord: Google algoritmes. Die algoritmes zijn de berekeningen die Google gebruikt om ranking en score te bepalen. Aan de hand van die berekeningen kan je met jouw website eventueel een mooi plekje bemachtigen bovenaan de zoekresultaten in de zoekmachine.
Om de paar weken voert Google grote algoritme wijzigingen door. En iedere dag gebeuren er kleinere wijzigingen aan de manier waarop Google de juiste zoekresultaten toont aan internetgebruikers. In totaal voert Google meer dan 3000 updates per jaar uit aan de berekening van de zoekmachine ranking!
Welke impact hebben de Google algoritmes op jouw website?
Deze algoritmes hebben een belangrijke impact op jouw website; en niet alleen die van jou. Alle zoekresultaten in Google zijn gebaseerd op deze berekeningen en je houdt er maar best een beetje rekening mee wanneer je graag een goed plekje krijgt in die zoekresultaten!
Het is duidelijk in je voordeel om op de hoogte te zijn van de Google algoritmes en om je content te optimaliseren in de richting die opportuun is voor je ranking.
Hebben we er dan zelf iets aan te zeggen?
Ik hoor het je vragen!
Het antwoord is een beetje onduidelijk: Ja… en nee!
Google is nogal vaag wanneer het aankomt op hun technieken en berekeningen. Je zal dan ook nooit een directe en rechtlijnige uitleg van hen vinden.
Maar toch geeft Google wel enkele basistips die je kan volgen om je ranking te behouden of verbeteren.
Het advies van Google zelf!
De argumentatie van Google is meestal erg vaag en zo is dat ook het geval met hun uitleg over de Google algoritmes en wijzigingen. Met deze vragen kan je best rekening houden bij het optimaliseren van je website en ook de inhoud van je pagina’s:
Inhoud en kwaliteit
- Beantwoordt jouw inhoud de vraag van de bezoeker?
- Biedt je content de complete oplossing voor het probleem?
- Moeten je bezoekers nog op een andere website zoeken naar meer informatie?
- Zou je zelf je pagina delen met of aanbevelen aan vrienden?
- Geeft je content wat je belooft in de titel?
- Draag je zelf nieuwe inhoud toe of heb je de inhoud ergens anders gevonden?
- Beantwoord je ook vragen waar je bezoeker misschien zelf nog niet aan gedacht heeft?
Kennis en expertise
- Straalt je website expertise uit?
- Toon je aan dat jij een specialist bent die kennis van zaken heeft?
De kwaliteit van je website
- Laadt je website binnen de 3 seconden?
- Heb je een overzichtelijk menu en een duidelijke structuur?
- Heb je voldoende slimme links binnen je website?
- Linken andere websites naar jou?
- Heb je je website geïndexeerd en een sitemap ingediend?
- Is jouw website mobile-friendly?
Conclusie: hoe doorsta je met glans de Google algoritmes en updates
Google wil graag het beste antwoord geven op de vraag van hun bezoekers. Heb jij het antwoord op één van die vragen? Dan maakt jouw pagina behoorlijk wat kans om te scoren.
Vind je al die Google algoritmes en berekeningen ingewikkeld en verwarrend? Dan doe je er goed aan om een keertje samen te zitten met een expert die je kan helpen om jouw website te optimaliseren.
Conversal is een full service digital agency en we helpen je graag om jouw website te verbeteren zodat ook jouw pagina bovenaan in de zoekresultaten belandt. Contacteer ons!