Iedere ondernemer en ieder bedrijf dat zaken wil doen in de 21ste eeuw, heeft vandaag de dag een website nodig. Je online aanwezigheid is belangrijk, gezien het gewone leven zich, zeker nu, compleet naar een online omgeving heeft verplaatst.
Een belangrijk percentage van de bevolking zit thuis. Ze minimaliseren hun persoonlijke contacten en verplaatsen bijna alle handelingen naar een online leefwereld.
Mensen zoeken een bezigheid om de thuis-tijd mee op te vullen en dat doen ze online.
Moest je toch nog wat extra motivatie nodig hebben om jezelf te overtuigen, dan hebben we in dit artikel de ultieme redenen waarom je een professionele website nodig hebt, verzameld!
Bouw je geloofwaardigheid op
Bedrijven zonder website verliezen al snel geloofwaardigheid. We zien momenteel zelfs dat klanten ervan uit gaan dat je een website of webshop hebt. Mensen typen je bedrijfsnaam in zoekmachines. Wanneer ze zien dat jouw website geen webwinkel heeft, zuchten ze zachtjes. Nu kunnen ze jouw producten niet aankopen.
Klanten krijgen namelijk het idee dat zulke bedrijven niet mee zijn met de moderne tijd. Ze willen jouw bedrijf online vertegenwoordigd zien, zodat ze een heleboel gegevens over je kunnen bekijken en opvragen voordat ze de stap zetten om bij je binnen te lopen.
Door ook online jouw imperium uit te bouwen, groeit je geloofwaardigheid meteen. Je bent opeens aanwezig in een nieuwe wereld die veel deuren doet open gaan.
Bespaar geld op termijn
We zien dat ondernemers die voordien geïnvesteerd hebben in een webshop of website, momenteel openbloeien. Hun verkoop gaat gewoon door, terwijl anderen met moeite het hoofd boven water houden.
Kiezen voor een professionele website kan in eerste instantie een grote investering lijken. We raden het DIY type zelf gemaakte website dan ook af voor ondernemers.
Een professioneel uitziende website die snel laadt en goed functioneert, weerspiegelt de kwaliteit die je levert als bedrijf. En je wil natuurlijk duidelijk aantonen dat jouw bedrijf een synoniem is voor uitstekende kwaliteit.
Bovendien steek je als ondernemer erg veel tijd in het uitvissen van webdesign en alles wat met het internet te maken heeft, terwijl je liever je dagen spendeert met het uitbouwen van je zaak. Na een tijdje komen de meeste zelfbouwers dan toch bij een webdesign bureau terecht en realiseren ze zich dat ze een heleboel tijd en geld verspild hebben.
Bespaar tijd, veel tijd!
Zoals we hier boven al aanhaalden, kruipt er erg veel tijd in de ontwikkeling van een website. Je besteedt deze taken beter uit aan specialisten die een prachtige website voor je maken zonder dat jij je daar als ondernemer zorgen over hoeft te maken!
Een tweede reden waarom een website je veel tijd bespaart, is het feit dat je op die website een heleboel informatie kan delen. Je kan bijvoorbeeld een pagina maken waar je veelgestelde vragen beantwoordt. Denk aan al die telefoontjes en email met vragen van klanten die je allemaal in één klap beantwoord!
Ongeacht de producten of diensten die je verkoopt, met een website kan je de ervaring voor je klanten een stuk verbeteren. Deze service kan op verscheidene manieren worden toegepast.
- Informatie verschaffen wanneer je winkel gesloten is
- Verkoopcijfers behouden tijdens een lockdown
- Downloadbare gebruiksaanwijzingen
- Video met uitleg over het gebruik van je product
- Video die uitlegt hoe de producten best behandeld / gewassen / … worden
- Een blog met nieuws of tips over je producten
- Pagina met de antwoorden op veelgestelde vragen
- Laat je klanten zich abonneren op je nieuwsbrief
Richt je pijlen op een breder publiek
Zonder website bereik je voornamelijk een publiek in je directe omgeving. Ook al kan mond-op-mond reclame een relatief groot bereik hebben, het internet verslaat met ruime voorsprong ieder ander platform qua reikwijdte.
Maak gebruik van landingspagina’s, advertenties in Google, Facebook advertenties, SEO, e-mail marketing, … De mogelijkheden voor het voeren van online promotie zijn eindeloos.
Bovendien kan je je doelgroep specifiek targeten voor je campagnes. Zo bereik je exact die personen die je wil bereiken.
Om gebruik te maken van al deze methodes heb je natuurlijk wel een goed werkende website nodig!
Een vitrine voor je realisaties
Misschien heb je in je toonzaal wel een wall of fame, waar al je realisaties tentoon gespreid zijn. Uiteindelijk wil je toch aan je toekomstige klanten laten zien dat je uitstekend werk verricht!
Een website is een prachtig uithangbord voor jouw zaak en de werken die je al eerder uitgevoerd hebt. Dit kunnen foto’s van gerenoveerde daken zijn, getuigenissen van tevreden klanten, video’s van personen die jouw product gebruiken, … Noem maar op!
Op jouw eigen website heb je controle over de werken en realisaties die je laat zien, maar ook over hoe je ze tentoon stelt!
Betere vindbaarheid voor je bezoekers
Behalve het feit dat je je pijlen op een breder publiek kan richten, zorgt een professionele website er ook voor dat je bestaande en nieuwe klanten je beter kunnen vinden.
Via jouw website kunnen ze makkelijk je adres opvragen, een route plannen, een contactformulier invullen of een email sturen.
Je mag er dan ook zeker van zijn dat Vlamingen momenteel eerst op zoek gaan naar je website of webshop, nog voor ze overwegen om je winkel binnenkort te bezoeken.
Je website is 24 op 24 beschikbaar
Vandaag de dag kun je onmogelijk 24 op 24 bereikbaar zijn voor vragen en offertes. Maar jouw website is dat wel. Of je winkel nu open of gesloten is, je website blijft bereikbaar voor klanten.
Klanten kunnen op ieder moment van de dag of nacht op zoek gaan naar jouw bedrijf en het aanbod van jouw producten. Ze hoeven je niet te contacteren met hun vragen en kunnen makkelijk alles vinden wat ze nodig hebben, of jij op dat moment beschikbaar bent of niet.
Volledige controle
Eén van de mooiste eigenschappen van je eigen website, is het feit dat je 100% controle hebt over hoe die er uit ziet en over de informatie die er op staat.
Die website kan op ieder moment worden aangepast, afhankelijk van wat jij zelf ondervindt dat nodig is.
Krijg je regelmatig dezelfde vraag van je klanten? Dan voeg je die gewoon toe aan je FAQ pagina.
Verdwijnt er een product uit het assortiment? Dan haal je het meteen offline in je webshop.
Je kan door middel van je website een bijzondere indruk maken op je klanten. Kies je voor een interessant ontwerp, een pakkende tekst en fantastische productfotografie?
Je hebt het helemaal zelf in de hand en ‘The sky is the limit!’
Verhoog de omzet van je winkel
Meer dan 50% van de bevolking heeft al een keer aankopen gedaan via het internet. Â Meer dan 80% van de bevolking maakt gebruik van het internet voordat ze een aankoop doen. Daar zit behoorlijk wat potentieel in! En dat zijn nog maar de cijfers in een normale situatie!
Onderzoek heeft uitgewezen dat Vlamingen echt in hun kot blijven. Ze doen meer dan 80% van hun aankopen online, nu alle niet essentiële winkels gesloten zijn.
Heb je een fysieke winkel met toonzaal? Dan is de kans groot dat je baat hebt bij het uitbouwen van een webwinkel.
Ook als je nog niet meteen met een webwinkel wil starten, dan doe je er nog steeds goed aan om je producten te showcasen op je website. Zo kunnen jouw klanten de producten thuis al eens bekijken.
Leer je klanten beter kennen
Wanneer je een professionele website laat bouwen, dan worden de prestaties van die website ook opgevolgd. Iedere maand krijgt je een overzichtje met de rapportage van de prestaties.
Die rapportage geeft je een interessant inzicht over jouw bezoekers en klanten. Je krijgt namelijk een heleboel informatie over hen. Zo kom je te weten waar ze vandaan komen, hoe lang ze op je website blijven, welke pagina’s of productpagina’s vaker bezocht worden, en nog veel meer.
Relatief weinig onderhoud
Wanneer je website eenmaal gelanceerd is, vraagt een website niet extreem veel onderhoud. Je kiest namelijk zelf hoe veel tijd of budget je er aan wil spenderen.
Een webshop vraagt wat meer tijd dan een statische website, maar je hoeft nog steeds de gangen van je webshop niet te dweilen!
We raden wel aan om een aantal items op je website te onderhouden, zoals bijvoorbeeld een wekelijks blogbericht. Maar ook deze zaken kan je makkelijk uitbesteden aan een professioneel webdesign bureau.
Bereik de hele wereld!
Dit voordeel is misschien niet voor iedere Vlaamse ondernemer van toepassing. Maar toch hebben de meeste bedrijven er baat bij dat ze over de hele wereld vindbaar zijn.
Jouw bedrijf is niet meer enkel bekend in je eigen dorp! Mensen over de hele wereld kunnen in principe jouw website vinden. En dat lukt nog beter wanneer je er wat extra moeite voor doet.
Wil je je zaak uitbreiden en internationaal zaken doen? Bespreek je idee met je web agency zodat zij alles in orde kunnen maken voor jouw internationale droom!
Sociaal bewijs
Naast de versterking van je geloofwaardigheid, is ook sociaal bewijs een interessant voordeel van je online aanwezigheid. Wanneer je website eenmaal is uitgebouwd, wil je ook zorgen voor een aanwezigheid op sociale platformen, zoals Facebook, Twitter, Instagram, …
Daar kunnen mensen je gaan volgen en ze kunnen reageren op de dingen die je deelt. Deze interacties versterken je online aanwezigheid en ze bewijzen nogaals dat je een echt bedrijf bent met geïnteresseerde bezoekers en fans.
Overstijg je concurrenten
Heeft je concurrent of concullega al een website en jij nog niet?
Dan is de tijd om te twijfelen voorbij! Je moet zeker werk maken van een professionele website! Als je concurrent aanwezig is in de online wereld, dan is de kans groot dat zijn of haar website opduikt wanneer internetgebruikers naar jouw producten zoeken.
Dat betekent dat je concurrent jouw klanten afsnoept! Want wanneer ook jij je in de wijde wereld van het web begeeft, dan zullen die geïnteresseerde internetgebruikers ook jouw website kunnen vinden.
Professionele website nodig?
Deze 15 redenen zouden je toch al min of meer moeten kunnen overtuigen waarom je een professionele website nodig hebt! We hebben er veel woorden over geschreven, maar eigenlijk blijft de boodschap dezelfde: je hebt als ondernemer ZEKER een website nodig om je concurrenten voor te blijven en om je klanten een betere ervaring aan te bieden.
Heb je toch nog vragen of bedenkingen? Of ben je op zoek naar meer redenen om jezelf te overtuigen? Neem dan zeker contact met ons op. Dan geven we je alle informatie die je nodig hebt en we helpen je met persoonlijk advies!