Dat websites responsive moeten zijn was al langer bekend, maar vanaf 1 juli wordt mobile-first indexing de nieuwe standaard voor nieuwe domeinen!
Mobile-first index: wat is het nu juist?
Google heeft een aantal criteria waarop websites beoordeeld worden. Deze criteria zijn beter gekend onder het Google Algoritme. Deze beoordelingscriteria zorgen ervoor dat jouw website hoger in Google rankt. De boodschap is dus om zo goed mogelijk te scoren voor deze criteria om hogerop in de zoekresultaten te verschijnen.
De Mobile-first index is één van deze vele criteria. Steeds meer gebruikers bezoeken websites op mobiel. Vanaf 1 juli zullen nieuwe domeinen onmiddellijk worden opgenomen in de mobile-first index. Met andere woorden: alle nieuwe websites zullen onmiddellijk door de Googlebot smartphone gecrawld worden. Met nieuwe domeinen bedoelt Google alle websites die niet eerder werden geïndexeerd. Vroeger werden websites in eerste instantie gecrawld door de Google bot op desktop, maar dat is vandaag niet langer zo. Vanaf nu is de Mobile-first index de nieuwe standaard!
Wat met eerder gepubliceerde website?
Eerder gepubliceerde websites (voor 1 juli) zullen in Google Search Console steeds geanalyseerd blijven. Ook wij gebruiken onder andere Google Search Console voor het monitoren van al onze websites.
Google Search Console geeft zelf suggesties ter optimalisatie van de mobiele bruikbaarheid van jouw website.
De overschakeling naar de mobile-first indexing of anders gezegd naar de mobielgerichte indexering wordt duidelijk vermeld bij het raadplegen van het gewenste domein in Google Search Console. Vanaf vandaag verschijnen er groene pop-ups met de mededeling van deze overgang.
Is deze mobile-first indexing niet helemaal duidelijk, neem gerust met ons contact op en onze marketingexperten helpen je graag verder.