bitcoin-betalingen-webshop-header

Als dit artikel je aandacht heeft getrokken, heb je naar alle waarschijnlijkheid al gehoord over blockchain, cryptocurrency & Bitcoin (BTC): de digitale valuta die tussenpersonen (banken / overheden) elimineert en bedrijven of particulieren de mogelijkheid biedt om rechtstreeks met elkaar te handelen. Wanneer je een webshop wil laten maken, heb je ongetwijfeld al nagedacht over de betalingsmogelijkheden met Bitcoin of andere cryptocurrency. Is het noodzakelijk dat klanten kunnen afrekenen met Bitcoin? Waarmee moet je rekening houden? Wat is de toekomst van Bitcoin? Wat met de zakelijke en persoonlijke belastingen? Moet je het toelaten in je webshop en what’s in it for you?

Die vragen beantwoorden we in deze blog, waarna je zelf kunt bepalen of je Bitcoin betalingen wil gebruiken in je webshop.

1. Waarom Bitcoin betalingen toelaten?

Kenmerkend voor crypto is dat er hevige voor- en tegenstanders bestaan. Voor alle duidelijkheid, in de wereld van believers & haters zijn wij het spreekwoorderlijke Zwitserland. We willen vooral informatief zijn naar de lezer en correcte informatie verschaffen. We reiken de mogelijkheden aan en sommen de voor- en nadelen op als leidraad voor het geval je overweegt deze betaaloptie aan te bieden. Geheel onafhankelijk respecteren we de klant zijn keuze in toekomstige beslissingen rond het al dan niet betalen met Bitcoin of andere cryptocurrency.

Met de komst van digitale wallets is er plaats gemaakt voor handigere en snellere betaalsystemen. Dit heeft de manier waarop we zaken doen al grondig veranderd en zal dat naar de toekomst toe blijven doen. De invoering van cryptocurrency zoals Bitcoin als betaalmiddel kan vrijwel naadloos gebeuren. Door een betalingsverwerker te gebruiken kan een handelaar crypto automatisch laten omzetten in lokale valuta. Desondanks is de betaalfunctie van crypto nog niet echt ingeburgerd en worden de believers voornamelijk beschouwd als investeerders. Die HODLers* zijn er dikwijls niet happig op om hun investering aan te wenden voor hun digitale aankopen. Degenen die wel betalen met crypto, zijn vaak de vroege instappers die kunnen “afromen” of de jeugd die koos voor een stable coin* (USDT of BUSD). Met (rente)winsten die dikwijls tussen de 5% en 15% liggen, brengt een stable coin meer op dan een klassiek spaarboekje en willen jongeren die winst wel gebruiken voor hun online aankopen.

Onze jeugd kijkt niet achterom. Zo zijn veel afrekenmodellen van de gamingindustrie ondertussen gebaseerd op blockchain en lopen hun betalingen via cryptocurrencies. Maar ook de entertainmentwereld doet gretig mee. Denk maar aan Snoop Dogg die zijn virtueel landgoed in het spel “The Sandbox” volledig met Etherium heeft gefinancierd en zijn laatste videoclip opnam in de “Metaverse”. De nieuwe (virtuele) buurman van Snoopverse betaalde zomaar even 450.000 dollar en zijn Decentral Eyes Dogg-NFT bracht dan weer 700.000 dollar op. Een ander mooi voorbeeld is BMW dat samenwerkt met Vechain (VET) voor de ontwikkeling van de (dApp) blockchainapplicatie VerifyCar in de strijd tegen onder meer kilometerfraude en andere online toepassingen.

Iedereen wil toch 100% zeker zijn van zijn tweedehands aankoop? Met de blockchaintechnologie is ‘sjoemelen’ niet meer mogelijk. Zo weten we in de toekomst perfect hoeveel keer benzine in een wagen is gegaan, het exacte aantal km’s, informatie over onderhoud… De mogelijkheden die blockchain biedt reiken te ver voor deze blog, maar grote bedrijven zoals Microsoft, Walmart, IBM, Bank of America, Mastercard, FedEx… maken er allemaal gebruik van. En laten we Tesla niet vergeten dat reeds betalingen in Bitcoin accepteert. Crypto zal dus niet meer van het toneel verdwijnen, integendeel.

Crypto is nog steeds “jong” en te vergelijken met iemand die 40 jaar geleden niet geloofde in “het internet” of er op z’n minst sceptisch tegenover stond. Nu zou men de stekker uit “het internet” moeten trekken om crypto te kunnen stoppen. Net zoals het internet dat in de beginjaren vooral door criminelen werd gebruikt, zien we dat scammers zich meer en meer op de cryptomarkt richten. Op de blockchain is alles te achterhalen en daar maken politiediensten al gretig gebruik van, maar op dit moment voelt Bitcoin nog steeds aan als het internet van voor er een browser opdook.

We zien in de blockchaintechnologie parallellen met eerdere technologische evoluties. De eerste websites zagen er allemaal zeer statisch uit, maar nu moet een website zo dynamisch en mobiel mogelijk gebouwd worden. Het stond in de sterren geschreven dat video meer en meer onze digitale interesses ging veroveren. De komst van TikTok en COVID heeft dat proces nog versneld. Vroeger hadden we het GSP (Geplooid StratenPlan 😉), daarvan is binnen Waze enkel nog de data over gebleven. Eenzelfde verhaal met de lp’s of cd’s en Spotify. De toekomst evolueert en dus is het tijd om stil te staan bij de mogelijkheden van crypto checkouts.

bitcoin-betalingen-webshop

Ben je een e-commerce retailer die online verkoopt, dan kan cryptocurrency als extra betaalmethode bij de checkout de ervaring van je klanten verbeteren en je klantenbestand uitbreiden. Het moet natuurlijk het product en het businessplan ten goede komen. We sommen hieronder alvast een aantal redenen op om deze betaalmethode al dan niet te implementeren in jouw webshop.

 

2. Voordelen betalen met Bitcoin

  • Snelle bitcoin betalingen in tegenstelling tot creditcardsystemen waar een paar dagen gaan over “batch out and process”, worden cryptocurrencies meteen verwerkt. Hierdoor beschik je quasi onmiddellijk over je geld wat je cashflow ten goede komt.
  • Veilige betalingen
  • Zeer lage transactiekosten
  • Sparen voor bedrijven met Stripe & Opennode (hierover meer in punt 4)
  • Geen tussenpartij

3. Nadelen betalen met Bitcoin

  • Fouten kan je moeilijk rechtzetten. Wat doe je met een creditnota? Terugbetalen aan dezelfde koers van de crypto of de waarde van een munteenheid zoals dollar of euro?
  • (Nog) geen standaard betaalmiddel
  • Kennisveld crypto: Wie crypto onder de knie wil krijgen moet hier tijd aan spenderen, want de materie is niet eenvoudig
  • Koersschommelingen: 7x hoger dan bijvoorbeeld bij aandelen S&P500’s
  • Geen tussenpartij
  • Geen wettelijke bescherming, je bent je eigen bank dus wees alert!

4. Integratie met WordPress Woocommerce

Technisch gezien is er geen enkele vorm van integratie nodig op de website. Cryptocurrencies zijn niet zoals creditcards. Ze lijken eigenlijk meer op digitaal geld en hebben ingebouwde betalings- en portemonneesystemen. Je zou mensen dus gewoon betalingen rechtstreeks naar je wallet kunnen laten sturen, vergelijkbaar met het betalen met contant geld in een fysieke winkel. Dat is echter rommelig. Het zou fijner zijn om een compleet afrekensysteem te hebben dat gemakkelijk op jouw site kan worden geïntegreerd, zodat gebruikers snel kunnen afrekenen en hun producten onmiddellijk kunnen ontvangen. Er zijn een paar cryptocurrency betalingsverwerkers die je op de site kunt integreren. Coinbase is de meest populaire, hoewel er ook anderen zijn zoals CoinPayments en BitPay.

Het is moeilijk te voorspellen wat er over een paar jaar met de Bitcoin zal gebeuren. Met wat we nu weten is het zinvol om te overwegen deze munt te accepteren voor betalingen op jouw website. Hier zijn mijn favoriete methodes die websites in staat stellen Bitcoinbetalingen te accepteren:

  1. Commerce Coinbase: Als je reeds cryptovaluta in je wallet hebt, ken je ongetwijfeld het meest populaire cryptohandelsplatform Coinbase. Wereldwijd behoren ze tot de grootste, maar houd er rekening mee dat de transactiekosten vrij hoog liggen. Coinbase plugin informatie kan je hier terug vinden.
  2. BitPay Deze bitcoin betalingsverwerker kan abonnementen, donaties en zelfs facturering voor Bitcoin-betalingen afhandelen. Ze bieden naar onze mening het meest complete pakket aan en hun dashboard is zeer gebruiksvriendelijk. Wanneer je kiest voor orders met coin to cash is BitPay zeker het overwegen waard.
  3. Handmatige betalingen Het handmatig accepteren van betalingen snijdt de tussenpersoon eruit, maar kan veel werk betekenen, afhankelijk van het volume van jouw bedrijf en keuzes. Denk maar even aan hoe je de implementatie wil gaan regelen met je ERP of CRM systeem.
  4. OpenNode Stripe en OpenNode werken samen om bedrijven makkelijk in bitcoin te laten sparen. Stripe is een Amerikaanse betaalverwerker. Het bedrijf werd in 2011 opgericht en heeft inmiddels in 25 landen een online betaaldienst. OpenNode is het platform dat transacties in bitcoin faciliteert. Je kiest zelf welk deel van de marge je wil laten uitkeren naar bitcoin (BTC). Op de website van OpenNode kan je meer informatie terugvinden. Eventueel kan je ook een samenwerking aangaan met Primer, een andere betaalverwerker die ook een leuk en overzichtelijk dashboard ter beschikking heeft.
  5. Crypto.com Pay Checkout for WooCommerce Last but not least: Crypto.com ontwikkelde een eenvoudige plug and play plugin. Extra informatie kan je hier terug vinden.Crypto.com is één van de grootste cryptoplatforms ter wereld en is te gebruiken via een app op Android of iOS. Inmiddels heeft de app meer dan 10 miljoen gebruikers wereldwijd. De kans is groot dat je Crypto.com zag voorbij komen, want ze hebben sponsorovereenkomsten met onder meer de Formule 1, de Italiaanse Serie A, PSG & de wereldbeker voetbal in 2022. Ze bieden je een gratis VISA debit kaart aan (je moet opladen en kan niet onder 0 gaan) en kan genieten van een cashback op alle aankopen met deze kaart. Je moet wel vooraf goed nadenken of je deze gaat gebruiken in een persoonlijke of zakelijke omgeving! Daarnaast betalen ze ook nog eens het Spotify en/of Netflix abonnement terug, afhankelijk van de kaartkeuze.

5. Wat doe ik met het geld in mijn Wallet?

OK! De eerste verkopen zijn binnen gekomen en de cryptocoins staan op je Wallet. Wat moet je nu doen? Heel eenvoudig, je kan ze aanhouden bij wijze van belegging of, zoals bij sommige exchanges kan, wisselt ze meteen volledig automatisch om. Dit kan naar fiat geld, VISA, of meteen terug naar de bank. Een andere mogelijkheid is dat je je inkomsten laat omzetten naar een stable coin* die je voor een aantal maanden kan “staken”. Daarmee genereer je een rente van 5 à 15% en is in vergelijking met de rentes op klassieke spaarrekeningen een mogelijk interessant alternatief.

6. Webshop betalingen via Bitcoin en Belgische belastingen

Eén zaak is zeker, Conversal is geen belastingadviseur want de regels kunnen vandaag of morgen wijzigen. Wanneer je de betaling via Bitcoin wil overwegen in jouw webshop met een Belgisch ondernemingsnummer, bespreek dit dan zeker eerst met een accountant of boekhoudkantoor.

Bedrijfsbelasting

Volgens de CBN (Commissie voor boekhoudkundige normen) moeten cryptomunten geboekt worden als “overige vorderingen” en niet als liquide middelen of geldbelegging. Wanneer de koers op de balansdatum lager is dan de boekwaarde, moet men een waardevermindering boeken. Hierbij is het mogelijk deze fiscaal in rekening te brengen. Wanneer er een waardevermeerdering zou plaatsvinden moet men deze niet boeken.

Uit het laatste advies (20/10/2021) dat werd uitgegeven blijkt dat de CBN in afwachting is van een wenselijke aanpassing van de huidige wetgeving. Het laatste advies spitst zich enkel toe op het voorbeeld waarin een vennootschap een factuur, die oorspronkelijk opgesteld was in euro, nu in bitcoin betaalt. Hierin benadrukt de Commissie dat zij zich niet uitspreekt over de fiscale aspecten van cryptomunten gebruikt als betaalmiddel, laat staan dat je deze als ondernemer ontvangt als betaling. Er is dus duidelijk nog een “gap” in dit onderdeel van de wetgeving, maar dat heeft een aantal Belgische bedrijven er alvast niet van weerhouden crypto te implementeren in hun business model. Neem bijvoorbeeld de blockchain technologie provider specialist Venly uit Antwerpen die in april ‘22 ruim 21 miljoen euro ophaalde.

Personenbelasting

Bezit je cryptomunten zonder ze om te zetten in cash (dus van de wallet terug naar de bank), of gebruik je crypto voor een aankoop? Dan betaal je daar volgens de wetgeving in België (nog) geen belastingen op. Pas wanneer je de meerwaarde van je investering naar je fysieke bank laat storten komt de fiscus op de proppen en betaal je 33 procent belastingen. De fiscus wil bovendien weten van waar deze meerwaarde is ontstaan. De meeste exchanges bieden een jaarlijks verslag aan dat je in de personenbelasting kan stoppen.

We zetten even de drie mogelijkheden op een rij voor wanneer je winst haalt uit je crypto-investeringen:

Situatie 1: “De goede huisvader” (HODL – zie punt 1)

Wanneer je in crypto investeert volgens de principes van “een goede huisvader”, dan zijn je digitale investeringen vrijgesteld van belastingen. De fiscus beschouwt je namelijk als een amateur. Dat is bijvoorbeeld het geval als:

  • je als hobby in crypto belegt
  • je langetermijninvesteringen doet – je koopt munten en houdt ze een lange tijd bij
  • je weinig risico’s neemt – bijvoorbeeld door je beleggingen te spreiden en door geen leningen af te sluiten om in crypto te kunnen investeren

Wanneer de waarde van je coins stijgt, hoef je de waardevermeerdering niet aan te geven en moet je geen belastingen betalen.

Situatie 2: de particuliere trader

Voor de overheid ben je een particuliere trader als:

  • risico’s neemt met je cryptobeleggingen
  • regelmatig koopt en verkoopt en op hevige prijsschommelingen inspeelt
  • je investeringen op korte termijn wil laten renderen

Je zal cryptowinsten in je belastingaangifte aangeven als ‘Diverse inkomsten’ en je betaalt er 33% belastingen op.

Situatie 3: de professionele trader

Wanneer cryptomunten verhandelen je dagelijkse bezigheid is, dan ben je onderhevig aan de regels zoals voor een bedrijf en geef je alle crypto-inkomsten aan in de belastingen. Op je jaarlijkse netto-inkomsten gelden dan belastingtarieven die schommelen tussen de 25 en de 50 procent.

Een voorbeeld:

  • Voor inkomsten lager dan 12990€ per jaar —> 25%
  • Voor een inkomen vanaf 39660€ per jaar —> 50%
  • Vraag ook na voor andere verplichtingen zoals het aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds en het betalen van sociale bedragen.

Bovenstaande opties zijn niet altijd eenduidig. Onze Belgische overheid / de fiscus bekijkt elk geval apart en zij houden rekening met het volledige plaatje. Ze bekijken de investeringen, risico’s en de intentie van je volledige verhaal. Ben je niet zeker hoe je je cryptowinsten in je belastingaangifte moet aangeven? Bespreek dit dan zeker met je accountant!

Via onderstaande URL kan je veel informatie terug vinden van de FOD Financiën hun inbreng.

MyMinfin

De openbare informatiebibliotheek over crypto wordt op regelmatige tijdstippen aangevuld. Let vooral op met oude artikels.

7. Conclusie

Wanneer je betalingen met Bitcoin wil toelaten in je webshop moet je er meerwaarde uit kunnen halen. Momenteel herkennen we het nog niet als (officieel) betaalmiddel, maar we zien wel dat de tijd en de jeugd niet stilstaan. Wanneer je na het lezen van dit artikel wil overgaan tot de implementatie van betalingen met Bitcoin, bespreek je dit best vooraf met de project manager en je accountant. Weet ook dat je zelf aan de slag moet met specifieke (betalings)voorwaarden voor je webshop, want alles moet vooraf duidelijk zijn voor de koper. Bovenstaande informatie bevat geen advies voor beleggingen of belastingen.

  • HODL: “hold on for dear life” ofwel houd je munten vast! HODL is een term afgeleid van een spelfout van “hold” die verwijst naar buy-and-hold-strategieën in de context van bitcoin en andere cryptocurrencies. Op bitcointalk.org (18/12/2013) verscheen een reactie met de typo: “I AM HODLING”. Eigenlijk wou de (wat dronken) gamer enkel zeggen dat hij wou stoppen met daytraden en hij al zijn bitcoins vast wilde houden. De community was toen reeds zo groot dat de term “hodlen” zijn eigen leven ging leiden en zo werd het een veel gebruikt begrip in de cryptowereld.
  • Een stable coin is een coin die dezelfde koers volgt als de dollar en kent dus geen koersschommelingen. De bekendste stable coin is Tether (USDT). Hierdoor is het gebruik van blockchain technologie niet onderhevig aan de schommelingen van de cryptokoersen zoals die van bitcoin of andere munten.

bronnen: www.cbn-cnc.be

Steven De Wolf
Senior Digital Architect

“Op zoek naar een sterke partner om jouw digitale ambities te boosten? Wij denken graag met je mee!”

Zin om de handen in elkaar te slaan?