Bedrijven kunnen vandaag niet meer zonder de sociale media. Da’s niet onlogisch want de kans is groot dat jouw publiek actief is op één of meer van de grote sociale netwerken waar miljarden mensen dagelijks tijd doorbrengen. En hoewel we allemaal wel weten hoe belangrijk de sociale media voor ons bedrijf zijn, worden er maar zelden concrete doelstellingen voor bepaald.
Merken die de kracht van sociale-mediamarketing begrijpen en er middelen voor inzetten, kunnen hun bereik vergroten, het websiteverkeer stimuleren, interactie hebben met klanten, leads genereren, loyaliteit opbouwen en promotors winnen. Sociale media is alvast onmisbaar voor jouw digitale groei.
Onderzoek toont aan dat vandaag meer dan 65% van alle Belgen actief zijn op de sociale media. En daar spenderen we per dag gemiddeld iets meer dan anderhalf uur op. Daarvan is Facebook veruit het populairste kanaal, gevolgd door LinkedIn en Instagram.
Het spreekt voor zich dat je als bedrijf of organisatie deel moet uitmaken van die online community om jouw boodschap te verspreiden. Nergens anders kan je zoveel (potentiële) klanten doelgericht bereiken en er zelfs mee in interactie gaan.
Dankzij de sociale media blijf je in nauw contact met je doelgroep en kan je via gerichte communicatie klanten binden en de verkoop van jouw product of dienst stimuleren. En met een professionele social media marketing campagne haal je het meeste uit je online netwerk.
Een veel gemaakte fout bij het gebruik van sociale media is dat er geen concreet plan achter de aanpak zit. Berichtjes delen op Facebook en wachten op de likes is meestal geen sleutel tot succes. Wat je deelt, wanneer en hoe vaak zijn echter elementen die je online visibiliteit vergroten.
Want het blijft toch de bedoeling om klanten te binden en verkoop te stimuleren. Wil je de sociale media gebruiken voor jouw digitale groei dan ga je er maar best professioneel mee om. Bijvoorbeeld door een online marketing plan te laten uitwerken bij Conversal.
Een goed social media marketing plan zet concrete doelstellingen voorop die jouw online zichtbaarheid vergroten en meer klanten warm maken voor je producten en je diensten om uiteindelijk meer leads te genereren.
De mogelijkheden zijn bijzonder groot. Je kan kiezen voor organische berichten voor je bestaande klanten, maar je kan bijvoorbeeld ook investeren in een betalende advertentiecampagne bij een groep potentiële klanten met een vergelijkbaar profiel.
En je kan betrokkenheid tonen door gepast te reageren op opmerkingen en berichten. Dat verhoogt het vertrouwen in je organisatie en jij leert veel over de wensen en de noden van de klant. Je bouwt samen met je doelgroep aan een verhaal, stimuleert de interactie en creëert zo een trouwe groep fans.
De berichten die je deelt zijn natuurlijk best afgestemd op je doelgroep, anders zal je weinig engagement mogen verwachten. Bovendien moet de content aantrekkelijk zijn en aanzetten tot actie. Want je wil die doelgroep uiteraard aan jouw organisatie binden.
Kies er daarom voor om content die opvalt te brengen. Infographics, foto’s of video content spreken het publiek aan en worden sneller gedeeld dan andere inhoud. Zo zal je jouw bereik nog vergroten en extra verkeer naar je website halen.
Je moet er uiteraard voor zorgen dat de berichten, foto’s of video’s die je deelt passen bij de stijl en het imago van jouw bedrijf of organisatie. En waar LinkedIn een eerder zakelijke stijl vraagt kan het op Facebook of Instagram misschien iets losser. Let dus op welke content je via welk kanaal deelt.
Wil je meer weten over de beste online marketing strategie voor jouw bedrijf? Heb je vragen over hoe sociale media onmisbaar zijn voor jouw online groei? Neem dan vandaag nog contact op met één van onze online marketeers voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.